آرش محبینژاد دبیر انجمن قطعهسازان همگن کشور، گفت: زنجیره تأمین خودروسازی کشور شامل قطعهسازان رده یک و دو، بههمراه تولیدکنندگان مواد اولیه اصطلاحاً رده سه، توان بالقوه تأمین سالانه برای تولید بیش از دو میلیون دستگاه خودرو را دارند که از یک بخش زیادی از این ظرفیت استفاده نمیشود و ظرفیتی معطل و بلااستفاده مانده است.
وی دلیل اصلی عدم استفاده از این ظرفیت را کمبود شدید نقدینگی از یک سو و از سوی دیگر عدم اصلاح قیمت قطعهسازان دانست و گفت: البته موارد خاصی مانند کمبود ارز و بحث ترخیص گمرک نیز مطرح بوده که مورد آخر در حال حلشدن است.
وی با بیان اینکه عزم جدی روی تأمین منابع تولید شامل مواد اولیه و ارز وجود دارد، افزود: اما اگر حتی مواد اولیه وجود داشته باشد باید نقدینگی کافی وجود داشته باشد و صرفه اقتصادی تولید داشته باشیم که خوشبختانه اخیراً شاهد تحقق این هستیم.
محبینژاد اضافه کرد: مجموعه سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت خودرو به این جمعبندی رسیدهاند که قیمتهای درِ کارخانه تعدیل شود تا قیمتهای کاذب بازار که بهصورت لجامگسیخته افزایش پیدا کرده بود، با افزایش تولید و عرضه شکسته شود و قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود، ما اعتقاد راسخ داریم با افزایش تولید و جوابگو بودن تیراژ تولید برای میزان نیاز و مصرف واقعی خودرو در جامعه، قیمت به تعادل میرسد و التهاب میخوابد و شاهکلید موفقشدن این طرح فقط و فقط افزایش تولید و عرضه است که با تأمین نقدینگی و منابع مورد نیاز تولید این مهم محقق خواهد شد.
*عزم جدی برای پرداخت بدهی معوقه قطعهسازان کشور
وی با بیان اینکه با جلساتی که با خودروسازان، مقامات وزارت صمت و رئیس هیئت عامل ایدرو برگزار شد، اعلام نمودند عزم جدی برای پرداخت بدهی معوقه قطعهسازان کشور دارند، اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد و مطالبات ما پرداخت شود، قطع به یقین میتوانیم مواد اولیه و نهادههای تولید را تأمین کنیم و با افزایش تیراژ تولید و عرضه مازاد بر برنامه قطعاً تقاضای کاذب از بازار حذف میشود و با این تصمیم وزیر صمت، ما شاهد واقعی شدن تقاضا از یک سو و شکستن حباب کاذب قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود.
محبینژاد گفت: امیدواریم بهزودی با ادامه این روند و استمرار در اجرای این تصمیمات شاهد شکوفایی و اعتلای کمّی و کیفی تولید خودرو باشیم و مشتریان اصلی که مردم کشور هستند بتوانند از کارخانه با قیمت مناسب خودروی مورد علاقه خود را خریداری کنند.
وی مردم را منتفع اصلی اجرای طرح اصلاح قیمت خودرو دانست و افزود: سهامداران صنعت خودرو نیز گروه دوم منتفعان اقدامات فعلی هستند و با توجه به اینکه نمادهای خودرویی در بازار سرمایه اهمیت بالایی دارند، بهدنبال این سهام شرایط سایر سهامها و بازار بورس بهبود مییابد و کمکم شاهد حفظ سرمایههای مردم و بازگشت اعتماد به بورس و تصمیمگیری مدیران ارشد خواهیم بود.
https://asrghanoon.ir/?p=122392
نظرات