گروه اقتصادی عصرقانون: فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مجوز شرکتهای هواپیمایی گرانفروش لغو میشود، گفت: «با توجه به مصوبه اخیر ستاد تعزیرات، باید به نرخ بلیت هواپیما ورود کنیم و مجوز ایرلاین هایی که نمی توانند این کار را درست انجام دهند، باطل کنید. در دولت مراقبت کردم که قیمت سوخت هواپیما بالاتر نرود. ما این کار را نکردیم، اما ایرلاین ها باز هم بلیت را گران کردند.»
این سخنان به ظاهر تهدید آمیز وزیر راه نسبت به ایرلاین های متخلف است اما خیلی از کارشناسان معتقدند با توجه به بررسی عملکرد چند ماه خانم وزیر. خیلی نمیتوان به این گونه تهدیدات ایشان دل خوش کرد زیرا وی تاکنون چندین مرتبه نسبت یه تهدید ایرلاین های متخلف اقدام کرده اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است که این مساله بدون تردید از ناکارامدی وزیر راه بر می گردد که طی چندین ماه گذشته نتوانسته از قدرت ذاتی وزارتخانه متنبوع برای کنترل اوضاع استفاده کند.
تأثیر قیمت بلیط هواپیما توسط ایرلاینها و نافرمانی آنها نسبت به تذکرات دولت
قیمت بلیط هواپیما یکی از عوامل مهم در رفتار مسافران است و تغییرات در این قیمتها اغلب میتواند ناشی از سیاستهای دولت و رفتار ایرلاینها باشد. این تغییرات معمولاً نتیجه استراتژیهای عملیاتی ایرلاینها و همچنین واکنش آنها به شرایط اقتصادی و مقررات دولتی است.
تأثیر سیاستهای دولتی بر قیمت بلیط هواپیما
بر اساس گزارشها، دولتها از طریق وضع مقررات مختلف، نقش مهمی در تعیین هزینههای عملیاتی ایرلاینها دارند. این مقررات میتوانند شامل افزایش مالیاتها، هزینههای سوخت، یا دستورالعملهای زیستمحیطی باشند. برای مثال، در سالهای اخیر، مقرراتی که به کاهش انتشار کربن اختصاص یافتهاند، ایرلاینها را مجبور به تغییر مدلهای قیمتگذاری و در نتیجه افزایش احتمالی قیمتها کردهاند. منابع نشان میدهند که برای مثال، مالیاتهای جدید سوخت میتواند هزینه بلیطها را تا ۷٪ افزایش دهد، بهویژه برای ایرلاینهای ارزانقیمت که حاشیه سود پایینی دارند .
نافرمانی ایرلاینها
برخی ایرلاینها نسبت به این مقررات بهگونهای مقاومت نشان میدهند که گاهی اوقات کاهش شفافیت در مدل قیمتگذاری بلیطها یا تلاش برای دور زدن هزینههای اجرایی مقررات را شامل میشود. این رفتار باعث ایجاد فضای غیرمنصفانهای در صنعت هواپیمایی میشود؛ چرا که برخی شرکتها قیمتهای کمتری را ارائه میدهند که الزامات کامل نظارتی در آن لحاظ نشده است.
برخی ایرلاینها نیز از مدیریت فروش و قیمتگذاری پویا برای مقابله با مقررات استفاده میکنند، بهگونهای که قیمتها را بر اساس تقاضای واقعی و تغییرات زمانی تنظیم میکنند. این موضوع، نوسانات بیشتری را برای مصرفکننده به همراه دارد، زیرا ممکن است در زمانهای خاص، قیمتها بهدلیل اضافه شدن هزینهها، بهطور ناگهانی افزایش یابد.
مزایای برخی مقررات
نکته جالب دیگر این است که همه مقررات، الزاماً به افزایش هزینهها ختم نمیشوند. گاهی اوقات سیاستهای دولت می تواند برای افزایش رقابت در خطوط هوایی منجر به بهبود ساختار قیمتها میشود. برای مثال، سیاستهای تشویقی که به شرکتهای هواپیمایی اجازه میدهند تا در مسیرهای جدید فعالیت کنند، میتواند قیمتها را کاهش دهد. این امر به رقابت بیشتر میان ایرلاینها و کاهش قیمتها برای مصرفکنندگان منجر میشود.
تغییرات در قیمت بلیط هواپیما نتیجهی تعامل پیچیدهای بین مقررات دولتی و استراتژیهای اجرایی ایرلاینها است. از یک طرف، مقررات میتوانند هزینههای مستقیم و غیرمستقیم را برای ایرلاینها افزایش دهند و از طرف دیگر، رفتار غیرشفاف یا مقاومت ایرلاینها در برابر این مقررات میتواند وضعیت بازار را پیچیدهتر کند. با این وجود، درک این فرایند برای مصرفکنندگان ضروری است تا بتوانند بهترین تصمیمات را برای سفرهای خود بگیرند.
https://asrghanoon.ir/?p=126185
نظرات