به گزارش گروه سیاسی عصر قانون، «عیسی زارعپور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت (چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲) در جمع خبرنگاران با اشاره به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت اظهار کرد: برای اولین بار در این دولت، پنجره ملی خدمات هوشمند سال گذشته راهاندازی شد؛ بر اساس تکلیف قانونی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده بود، تکالیفی برای دستگاهها مشخص شد تا سال گذشته حداقل ۳۰ درصد از خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه دهند.
وی افزود: دستگاهها ابتدا باید به این پنجره متصل میشدند و در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم چهار تکلیف مشخص شده بود که اولاً دستگاههای باقیمانده متصل شوند، ثانیاً تمام خدماتشان را از طریق این پنجره ارائه دهند، ثالثاً تمام استعلامات بین دستگاهی به شکل برخط انجام شود و رابعاً ۲۰ درصد خدماتشان را هم به شکل هوشمند ارائه دهند. تعریف ما از خدمات هوشمند هم این است که بدون مراجعه حضوری و بدون دریافت هرگونه مدرک چه برخط و غیر برخط و در لحظه بدون مداخله انسانی خدمت دریافت شود.
زارعپور در ادامه تاکید کرد: خوشحالم که اعلام کنم الحمدالله پنجره راه افتاده و در حال حاضر بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده دارد، یعنی به عبارتی دیگر ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تا به حال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کردهاند که این رکورد بسیار بزرگی است. این عدد در فروردین گذشته امسال حدود ۱۳ میلیون بود یعنی تقریباً سه برابر شده و ۲۸۰ درصد رشد داشته است.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تعداد مراجعات ماهانه به این پنجره هم قابل توجه است، خاطر نشان ساخت: به طور میانگین ما ماهانه ۸۰ میلیون مراجعه داشتهایم یعنی هر کدام از آن ۳۵ میلیون کاربر تقریباً سه بار مراجعه و از خدمات این پنجره استفاده کردهاند.
وی با یادآوری این موضوع که اتصال بعضی از دستگاهها مورد اشکال است و باقی ماندهاند، بیان کرد: چند زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باقی ماندهاند. البته بعضاً متصل شدهاند ولی استاندارد اتصال را از دست دادهاند و در حال اتصال هستند. سازمان بهزیستی هم با وجود اینکه از اولین سازمانهایی بود که متصل شد به دلیل مشکلاتی که در سامانههای خود داشته فعلاً از اتصال خارج شده و امیدواریم که هر چه سریعتر متصل شوند.
وزیر ارتباطات متذکر شد: در بین دستگاهها تکلیف دوم که باید خدمات را کاملاً به شکل برخط ارائه دهند، وزارت دادگستری، نیرو، ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش بیش از ۷۰ درصد خدمات خود را برخط ارائه کردهاند. وزارت دادگستری و نیرو ۱۰۰ درصدی بودهاند و ما خودمان در وزارت ارتباطات ۹۷ درصد خدماتمان به شکل الکترونیکی ارائه میشود.
زارعپور ادامه داد: در انتهای لیست هم بعضی از دستگاهها مانند وزارت جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و نفت هستند که نیازمند کار ویژهتری هستند و ما الان در حال برگزاری جلساتی با آنها هستیم تا به سرعت مشکلات را برطرف کنند. اینها متصل هستند اما درصد خدماتی که ارائه میدهند پایین است.
وی در خصوص هوشمند سازی تاکید کرد: در خصوص هوشمند سازی در حال پیگیری هستیم چون هنوز تا آخر دی فرصت هست که ۲۰ درصد خدماتشان را به صورت هوشمند ارائه دهند، دوستان در حال ارائه گزارشهای نهایی خود هستند. در جلسه بعدی گزارش هوشمندسازی را هم خدمت شما ارائه خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به استعلامات برخط، بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور در حال رخ دادن است این است که بیش از ۱۲۰۰ سرویس وجود دارد که دستگاهها در حال استفاده از این سرویسها هستند و استعلامات مختلف مثل استعلام مدرک تحصیلی و انواع استعلاماتی که دستگاهها به آن نیاز دارند صورت میگیرد و تا الان فقط امسال در ۶ ماهه نخست، ۶ و نیم میلیارد بار این سرویسها مورد استفاده قرار گرفته و پیشبینی ما این است تا پایان سال حداقل به ۸ و نیم یا ۹ میلیارد بار برسد. این رقم پارسال در کل سال ۷ و نیم میلیارد بوده است.
وی متذکر شد: هر کدام از این تراکنشها که در مرکز ملی ارتباطات صورت میگیرد احتمالاً یا یک مراجعه حضوری بوده یا یک مدرکی باید از مردم گرفته میشده یا مردم میخواستند جای دیگری بفرستند و برای گرفتن آن مراجعه میکردهاند که این نشان میدهد روند هوشمندسازی دولت با شتاب دنبال میشود. امسال حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته استعلامات برخط در حال افزایش پیدا کردن است.
زارعپور در ادامه خاطر نشان کرد: در قانون انتخابات امسال که به تصویب رسید تکالیفی برای همه دستگاهها از جمله وزارت ارتباطات مشخص شده است. وزارت ارتباطات در تأمین زیرساختهای مورد نیاز برای برگزاری انتخابات در شعب باید نقش خود را ایفا کند. ما الان کارگروهی را تشکیل دادهایم که هر هفته جلسه داریم و نزدیک به ۶۰ هزار شعبه اخذ رأیی که در کشور وجود دارد و حتی نزدیک به ۱۵ هزار شعبه سیار که در ۵۰ هزار نقطه حضور پیدا میکنند، باید وضع ارتباطشان بررسی و پایدار شود. همکاران من در حال دنبال کردن این موضوع هستند تا در روز انتخابات وضعیت کاملاً پایدار باشد.
وی بیان کرد: بحث دومی که دنبال میکنیم کمک به افزایش مشارکت از طریق حمایتی که سکوهای داخلی برای تبلیغات نامزدهای تأیید صلاحیت شده انجام میدهند، است. در حال بررسی هستیم تا این سکوها یک بسته انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور ارائه دهند تا در اختیار نامزدها قرار گیرد. الان بحمدالله سکوهای داخلی مورد اقبال مردم هستند و بخش قابل توجهی از مردم عزیزمان در این سکوها حضور دارند و فرصت خوبی برای شناساندن نامزدها به مردم از طریق سکوهای داخلی است و حداقل آن این است که برای هر نامزد تأیید صلاحیت شده یک کانال با تیک آبی در سکوهای داخلی راهاندازی خواهد شد.
https://asrghanoon.ir/?p=101877
نظرات