گروه اقتصاد خبرگزاری عصرقانون: واگذاری سهام ایرانخودرو و حضور شرکت قطعهسازی کروز به عنوان سهامدار اصلی این خودروساز بزرگ داخلی، اخیراً به یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات در صنایع خودروسازی ایران تبدیل شده است. در ادامه به بررسی این موضوع و دیدگاهها پیرامون آن پرداخته میشود.
واگذاری سهام ایرانخودرو به کروز
در تاریخ ۱۷ بهمنماه ۱۴۰۳، در مجمع عمومی شرکت ایرانخودرو مالکیت بخش اصلی این خودروساز به شرکت کروز منتقل شد. کروز به عنوان یک بازیگر کلیدی در زنجیره تأمین قطعات خودرو، اعلام کرده که توانایی مدیریت و ارتقای این شرکت را دارد، اما این واگذاری انتقادات و ابهامات بسیاری از جمله ورود شورای رقابت به موضوع را ایجاد کرده است.
شورای رقابت در تاریخ ۱۵ بهمنماه مصوبهای صادر کرد که در آن اهلیت و صلاحیت شرکت کروز برای مالکیت و حضور در هیئتمدیره ایرانخودرو را رد کرد. این مصوبه در روز مجمع اعلام و ابلاغ شد و تأکید داشت که شرکت کروز حق مدیریت و عضویت در هیئتمدیره ایرانخودرو را ندارد.
مصوبه شورای رقابت و اثرات آن
شورای رقابت با استناد به قوانین جاری کشور، اعلام کرد که شرکت کروز صلاحیت و اهلیت لازم برای مالکیت ایرانخودرو را ندارد. نمیتواند در مجامع و هیئتمدیره این شرکت حضور یا حق رأی داشته باشد و موظف است که طی دو سال سهام خود را واگذار کند.
حکم شورای رقابت منجر به تعلیق نفوذ کروز در ایرانخودرو شده است. این تصمیم باعث ایجاد نگرانیهایی در خصوص آینده مدیریت ایرانخودرو شد و تحلیلگران بازار سرمایه درباره پیامدهای حقوقی و قانونی این موضوع اظهار نظر کردهاند. یکی از مباحث اصلی این است که آیا این مصوبه صرفاً عملیات مشارکتی کروز در ایرانخودرو را محدود میکند یا احتمال ابطال واگذاری سهام نیز وجود دارد.
انتقادات نسبت به حضور کروز در ایرانخودرو
یکی از انتقادات کلیدی به این واگذاری، تمرکز قدرت و ایجاد انحصار است. منتقدان بر این باورند که حضور گسترده کروز در ایرانخودرو میتواند منجر به ضایع شدن حقوق سایر قطعهسازان شود. شرکتهای قطعهسازی که تأمینکنندگان اصلی صنعت خودرو هستند، به دلیل تسلط کروز بر زنجیره تأمین ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند و فرصت رقابت عادلانه برای آنها کاهش یابد.
برخی کارشناسان صنعتی معتقدند که اگرچه واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی به خودی خود یک تصمیم منطقی و مثبت است، اما اختصاص این سهام به شرکتی مانند کروز که در زنجیره تأمین خودرو نیز سهم قابل توجهی دارد، ممکن است به رقابت آزاد در صنعت لطمه بزند.
آینده و تصمیمگیریهای احتمالی
در حال حاضر آینده مدیریت و سهام ایرانخودرو هنوز به طور کامل مشخص نیست. شورای رقابت میتواند در صورت عدم انطباق با مصوبه، مراحل حقوقی و قضایی بیشتری را در این خصوص پیش ببرد. همچنین، اقدامات شرکت کروز برای مدیریت شرایط پیش آمده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
در مجموع، حضور کروز در ایرانخودرو همچنان به عنوان یک موضوع جنجالی و مهم صنعتی و اقتصادی باقی مانده و آینده روشنی از حل و فصل سریع این موضوع به چشم نمیخورد.
https://asrghanoon.ir/?p=125605
نظرات