به گزارش گروه بینالملل عصر قانون: در روزهای اخیر موضوع احداث یک فرودگاه بینالمللی در منطقه نواتیم در جنوب فلسطین اشغالی به یکی از بحثهای داغ در محافل سیاسی و امنیتی تبدیل شده، به ویژه از آن رو که به نظر میرسد نمایش قدرت نظامی ایران در جریان عملیاتهای وعده صادق ۱ و ۲ در ماه های آوریل و اکتبر ۲۰۲۴ به طور مستقیم در روند پیشرفت اجرایی این پروژه و تصمیم گیری نهایی نهادهای اداری و نظامی و امنیتی رژیم تاثیرگذار بوده است.
«بنی بیتون»، شهردار دیمونا، اخیرا با حضور در پادکست روزنامه «معاریو»، به شدت از روند کند و تعلل در تصمیمگیری برای احداث و بهره برداری بخش غیرنظامی پروژه فرودگاه نواتیم انتقاد کرده و انگشت اتهام را به سوی ارتش اسرائیل نشانه رفته است. این گزارش به بررسی جزئیات اظهارات بیتون و تحولات اخیر مرتبط با این پرونده میپردازد.
***
بنی بیتون با لحنی صریح، ارتش اسرائیل و مقامات امنیتی را متهم اصلی تعلل در جریان آغاز به کار بخش غیرنظامی فرودگاه نواتیم میداند و میافزاید: «ارتش با استناد به گزارشهای محرمانه که ده سال پیش نیز مطرح شده بودند و اکنون دیگر فاقد اعتبار هستند، با این پروژه مخالفت میکند». شهردار دیمونا تاکید دارد که با وجود ارائه تمام دادههای لازم و تایید کارشناسان برجسته، از جمله فرمانده سابق نیروی هوایی، از جمله «الیعزر شکدی»، و سرتیپ «حاجی لشِم»، مبنی بر عدم وجود مسئله جدی و حرفهای برای احداث بخش غیرنظامی فرودگاه، ارتش همچنان بر موضع خود پافشاری میکند.
طراحی اولیه و مخالفت کنونی
شهردار دیمونا خاطرنشان کرد که فرودگاه نواتیم از ابتدا با هدف استفاده دوگانه، هم برای مقاصد غیرنظامی و هم نظامی، طراحی شده بود. بر این اساس، وی مخالفت کنونی ارتش را غیرمنطقی و بیاساس دانست و از ارتش اسرائیل خواست که «مستقیماً به سراغ اصل مطلب برود و از گفتن نه بدون دلیل موجه دست بردارد». او افزود که میداند دیدگاهش درون ارتش نامحبوب است، ولی موضع ارتش را غیرمنطقی دانست.
بیتون همچنین از عدم تمایل ارتش برای شرکت در مذاکرات رسمی انتقاد کرد. وی ادعا کرد که نمایندگان ارتش حتی از حضور در جلسات پشت درهای بسته کمیته امور خارجه و دفاع کنست خودداری کردهاند. وی در این زمینه به جلسهای با نخستوزیر اشاره کرد که در آن «آلموگ کوهن»، وزیر حملونقل، از نتانیاهو خواسته است که فوراً در مورد نواتیم تصمیمگیری کند.
وی در ادامه مستقیماً خطاب به نتانیاهو از نخست وزیر این رژیم خواست از طفره رفتن و استفاده از عبارات کلی مانند «فرودگاهی در صحرای نقب» خودداری کند. وی تاکید کرد که تنها با مشخص کردن صریح «نواتیم» به عنوان مکان فرودگاه، این پروژه به سرانجام خواهد رسید. به گفته بیتون، نتانیاهو هنوز تصمیم رسمی در این باره نگرفته است، هرچند ممکن است، رویه خلاف آن به نظر برسد. وی افزود نخستوزیر نتانیاهو برای خود یک ماه مهلت تعیین کرده که اکنون سه هفته از این مهلت باقی مانده است.
شهردار دیمونا در پایان به فشارهایی که بر نخستوزیر وارد میشود اشاره کرد و مدعی شد ارتش اسرائیل و به طور خاص فرمانده نیروی هوایی سعی در تاثیرگذاری بر نظر نهایی نتانیاهو دارند. وی در مقابل، به تایید دو مقام ارشد سابق، از جمله فرمانده سابق نیروی هوایی و مدیرعامل شرکت هواپیمایی «ال-عال»، مبنی بر امکان احداث فرودگاه غیرنظامی در نواتیم اشاره کرد و این سوال را مطرح نمود که چرا با وجود این تاییدیههای کارشناسی، تصمیم لازم گرفته نمیشود؟
بر اساس گزارشات درزیافته از محافل امنیتی اسرائیل، در جمعبندی جلسهای که اخیراً در مورد تصمیم گیری نهایی در مورد فرودگاه نواتیم برگزار شد، نتانیاهو مقرر کرد که ابتدا یک فرودگاه مکمل در منطقه نقب احداث خواهد شد. نخست وزیر اسرائیل در ادامه گزینه فرودگاه «رمت داوید» را به طور کامل از روی میز برداشت که این موضع برخلاف نظر نیروی هوایی بود. وی همچنین درخواست کرد که به نواتیم اولویت داده شود و بررسی گزینه احداث یک فرودگاه در نزدیکی شهر رهط ادامه یابد.
در این بین برخی از تحلیلها حاکی از آن است که حمله ایران به پایگاه نواتیم در جریان عملیات های «وعده صادق» باعث تشدید تردیدها درباره احداث بخش غیرنظامی این فرودگاه شده است؛ به ویژه که ارتش اسرائیل پس از سالها مخالفت با احداث این فرودگاه، در سال ۲۰۲۲ دست از مخالفت با این طرح برداشته بود، اما پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و تقابل نظامی مستقیم میان تهران و تل آویو، ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر دیدگاه خود را تغییر داده است. به نظر میرسد نگرانیهای امنیتی رژیم صهیونیستی به ویژه پس از عملیاتهای وعده صادق یک و دو حتی بر روند احداث و بهره برداری پروژههای توسعه منطقه نقب در جنوب سرزمین های اشغالی و در دورترین نقطه از خاک ایران نیز اثر جدی گذاشته است.
https://asrghanoon.ir/?p=128727
نظرات