به گزارش گروه سیاسی عصر قانون، پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، ایران پس از پیگیریهای بسیار به عضویت اصلی سازمان پیمان همکاری شانگهای درآمد. چندماه بعد وزیر امورخارجه در دی ماه ۱۴۰۰ برای ارزیابی اجرا و عملیاتیشدن سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین به پکن سفر کرد. توسعه ترانزیتی ایران-چین از طریق راهآهن منجر به راهاندازی اولین قطار باری از چین به بندرانزلی در تاریخ ۳۰ خرداد سال جاری شد.
این قطار ۵۱ کانتینر استاندارد با وزن محموله حدود ۱۴۰۰ تن و ارزش باری بیش از ۳ میلیون و ۶۰ هزار دلار دارد و میتواند به ارتقای صادرات و واردات محصولات منجر شود. لازم به ذکر است که در دولت سیزدهم طبق آمارهای رسمی افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران به چین را شاهد هستیم.
با شروع کار دولت جدید، دیپلماسی اقتصادی فعال و مبادلات تجاری با کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان با افزایش مواجه شد. *در سفر رئیسجمهور ترکمنستان* به ایران ۱۳ سند همکاری در زمینههای سوآپ انرژی (روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان)، ترانزیت (ایجاد ترانزیت چندجانبه بین ترکمنستان، قزاقستان و ایران و اتصال به کریدور شمال – جنوب) و تجاری (افزایش سه برابری تجارت ایران و ترکمنستان و حل مشکل روادید تجار ایرانی به ترکمنستان) امضا شد. اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه ۲۸ خرداد وارد ایستگاه راهآهن تهران شد؛ ۲۹ خرداد نیز رئیسجمهور قزاقستان وارد تهران شد که در نتیجه آن ۹ سند همکاری بسیار عالی بین دولتها و ۱۱ سند همکاری بین شرکتهای خصوصی ایران و قزاقستان در زمینههای کشاورزی و معدن امضا شد.
مهدی پیشبین – فعال رسانهای
https://asrghanoon.ir/?p=9815
نظرات