به گزارش گروه اقتصادی عصر قانون مهرداد بذرپاش امروز (۹ دیماه) در مراسم بهره برداری از پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستارا چای، گفت: مرز مشترک خاکی بین آذربایجان و ایران فرصت بینظیری را برای توسعه تجارت بین دو کشور رقم میزند.
وی توسعه ترانزیت بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ را مثبت ارزیابی کرد و افزود: جلسات، نشستهای دیپلماتیک و تبادل هیئت بین ایران و آذربایجان و ایجاد زیرساختها در میدان عمل نشان از توسعه حمل و نقل بین دو کشور در بخش جادهای، ریلی و ترانزیت دارد. حدود ۱.۵ میلیون تن کالا در سال ۲۰۲۳ در قالب واردات و صادرات و ترانزیت بین دو کشور تبادل شد که رقم معنا داری است.
بذرپاش با اشاره به راه اندازی پایانه جدید اظهار امیدواری کرد تا با زیرساختهای ایجاد شده باز هم به شبکه ترانزیتی بین دو کشور افزوده شود و مشکلی که سالها در پایانه آستارا با آن مواجهیم، برطرف شود.
وی پایانه قبلی را از پایانههای قدیمی و پایانه اصلی تجارت جادهای بین ایران و کشور آذربایجان عنوان کرد و افزود: معطلی کامیونها بهدلیل ظرفیت کم این پایانه یا پلی قدیمی که دهها سال از ساخت آن میگذرد، بوده است؛ مقاوم سازی پل در دست اقدام است تا ظرفیت تردد افزایش یابد.
سیاست خارجی دولت سیزدهم بر مبنای توسعه همکاری با همسایگان
بذرپاش بیان کرد: با راه اندازی پل جدید و مناسب که کمتر از ۲ سال عملیات ساخت آن به پایان رسید و راه اندازی پایانه موقت جابهجایی کالا بین دو کشور، امیدواریم مسیر دائم آن هرچه سریعتر در دسترس قرار گیرد؛ که بر این اساس پیش بینی میشود ظرفیت جابهجایی به ۲ برابر افزایش یابد. در نشست رؤسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان در شهر تاشکند در ماههای اخیر توافقات خوبی انجام شدهاست؛ در راستای این توافقات عملیات اجرایی پل آق بند و مسیر جادهای آق بند به جلفا آغاز شده که توافقی بسیار راهبردی بین دو کشور است و امیدواریم هر چه سریعتر افتتاح شود.
بذرپاش با بیان اینکه توافقات دیگری در حوزه نخجوان و مرز جلفا انجام شدهاست، اضافهکرد: با این توافقات خوب و راهبردی روز بهروز شاهد توسعه روابط دو کشور خواهیم بود که خواست دولت ایران در موضوع توسعه روابط با همسایگان است.
بذرپاش با تأکید بر اینکه زیرساختهای گمرکی باید برای تردد بیشتر کامیونها در این مرز توسعه یابد، اظهار کرد: با بهره برداری پل جدید آستارا – آستارا بخش زیادی از تردد کامیونها به این پل منتقل خواهد شد و با سامانه نوبت دهی (که گمرک جمهوری اسلامی در این پایانه اجرایی کرده است) بازگشت به پایانه مرزی با مدیریت بهتری انجاممیشود.
وی با بیان اینکه فاز نخست سامانه نوبت دهی از چند ماه گذشته به بهره برداری رسید، افزود: بخش زیادی از کامیونهای روسی، آذربایجانی و سایر کشورها از سامانه نوبت دهی پیروی نمیکردند بنابراین در سازمان راهداری آمادهتر کردن زیرساختها در حال انجام است تا کامیونهای خارجی در کنار کامیونهای ایرانی در این سامانه ثبت نام کنند.
نظرات