به گزارش گروه اجتماعی عصر قانون، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضائیه، با اشاره به شخصیت والا و منش اخلاقی و سیره عملی شهید عالی قدر بهشتی، اظهارداشت: این شهید گرانقدر در سیره عملی بسیار نظاممند، رئوف و دقیق بود.
وی با اشاره به سه هجرت تمدن ساز از صدر اسلام که با بعثت حضرت رسول (ص) آغاز و در ادامه با قیام امام حسین (ع) و هجرت امام رضا (ع) تداوم یافته است، افزود: شهدایی مانند شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجایی را باید بر آمده از تمدن ناب رضوی شناخت و با توجه به اینکه هر سه شهید بزرگوار معلم بودند، میتوان گفت؛ در تثبیت و کارآمدی این نظام مقدس و تحکیم تمدن رضوی را مدیون تلاش و جهاد معلمان هستیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بسیاری از تحولات با برنامه درسی ایجاد میشود و قطعاً سازمان پژوهش گرانیگاه تحول در آموزش و پرورش است و حکمرانی تعلیم و تربیت در این سازمان باید صورت گیرد. باید در محیط یادگیری، کلاس درس و کتابهای درسی به سیره، روش و منش زندگی معلمان شهید پرداخته شود.
نوری با اشاره به شعار سال؛ تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین گفت: زیرساختهای دانش بنیان باید از دورههای پیش از دبستان شروع شود و اگر این کار در این سنین آغاز نشود، در سنین بالاتر اثر گذار نخواهد بود. اگر زیر ساختها دانش بنیان نباشد، تولید بهرهور نخواهد بود. اگر اشتغال باشد، حتماً تولید هم خواهد بود و تولید دانش بنیان اثر بخش تر خواهد بود و در این راستا سازمان پژوهش نقش بی بدیلی دارد. باید از ظرفیت مراکز پژوهشی استفاده کرد و با تقویت ظرفیت و انجام امور عالمانه؛ اقدامات خوب با سرعت و دقت انجام شود.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با فرهنگیان کشور در خصوص حذف زوائد کتابهای درسی گفت: تذکر حضرت آقا؛ یک خواست اجتماعی است، لذا مولفین کتب درسی، نظرات دانش آموزان و معلمان و توجیه و دلابل و منطق آنها را جویا شوند. باید موارد اصلاح شده، افزوده شده و تغییر یافته در کتابهای سال تحصیلی آینده را با ذکر دلایل و به صورت دقیق برای جامعه بیان کنیم، لذا جامعه باید بداند برای کتب درسی چه فعالیتهایی انجام میشود.
نوری افزود: خارج از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ معلمها، متخصص برنامه درسی نیستند، لذا باید معلمان را با برنامههای درسی آشنا کنیم. از این رو تقویت ارتباط با معلمان و دانش آموزان به عنوان اصلی ترین مخاطبان کتابهای درسی بسیار ضروری است. تا ابهامات کتاب درسی برایشان برطرف شود چرا که معلم است که درس را منتقل میکند و فرآیند یادگیری را تکمیل میکند.
در پایان این نشست نیز سه تن از کارشناسان سازمان پژوهش به نمایندگی از دیگر حاضران، نظراتی را در خصوص جایگاه برنامه درسی و لزوم نگاه ویژه وزیر آموزش و پرورش و حوزههای ستادی به این امر، ضرورت تعامل بخشهای مختلف در اجرای دقیق برنامه درسی، آموزش منابع انسانی، به روز بودن رشتههای دانشگاه فرهنگیان و هم افزایی بیشتر این دانشگاه با سازمان پژوهش، چالشهای پیش روی هنرستانها، افزایش اعتبارات تخصیص داده شده به شبکه ملی مدارس ایران (رشد)؛ را مطرح کردند.
همچنین، وزیر آموزش و پرورش با حضور در جمع شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جریان برخی امور و اقدامات مدیران قرار گرفت.
در ادامه نیز، نوری با حضور در کنار یادمان شهیدان سیدکاظم موسوی و سلیمی جهرمی، با قرائت فاتحهای به آنان ادای احترام کرد.