سیسی در کنفرانسی با شرکتهای نفتی گفت: «ببینید در مرزهای ما با غزه چه اتفاقی میافتد…، کانال سوئز که سالانه نزدیک به ١٠ میلیارد دلار برای مصر به ارمغان میآورد، (درآمدش) ٤٠ تا ٥٠ درصد کاهش یافته است و مصر باید به پرداخت هزینهها به شرکتها ادامه دهد.»
گفتنی است که تنش در دریای سرخ باعث شده است که چندین شرکت بزرگ کشتیرانی، عبور خود از دریای سرخ را که معمولاً ١٢ درصد تجارت جهانی از طریق آن صورت میگیرد، متوقف کنند و کشتیهایشان مسیری دیگر را با پیمودن هزاران مایل دورتر در اطراف آفریقا، انتخاب کنند.
سازمان ملل در اواخر ماه ژانویه میلادی اعلام کرد به طور کلی عبور کشتیها از کانال سوئز، که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل میکند، در دو ماه گذشته ٤٢ درصد کاهش یافته است.
بر پایه گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، تعداد ترانزیت هفتگی کشتیهای کانتینری از طریق کانال سوئز نسبت به سال قبل ٦٧ درصد کاهش یافته است، ترافیک نفتکشها ١٨ درصد کاهش یافته است، ترانزیت کشتیهای باری فله حامل غلات و زغال سنگ، شش درصد کاهش داشته و حمل و نقل گاز متوقف شده است.
کانال سوئز که در سال ١٨٦٩ افتتاح شد، در سال مالی ٢٠٢٢-٢٣ حدود ٨.٦ میلیارد دلار برای مصر درآمد داشته، و در کنار گردشگری، منبعی حیاتی برای ارز خارجی آن کشور بوده است.