نرخ بلیت هواپیماها مصوب شورای عالی هواپیمایی است/ پیشبینی افزایش ۴۰ فروند هواپیما دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: این انجمن و شرکتهای هواپیمایی بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری هیچ اقدامی انجام نمیدهند و نرخهای اعلام شده همگی به تصویب شورای عالی هواپیمایی رسیده است.
«مقصود اسعدی سامانی» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بر اساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت هواپیما در سال ۹۴ آزاد شد و این آزادسازی تا سال ۹۷ ادامه یافت.
این مقام صنفی بیان داشت: با این آزادسازی، تعداد مسافران جابهجا شده در پروازهای داخلی از ۱۷ میلیون مسافر در سال ۹۴ به ۲۴ میلیون نفر افزایش یافت که نشاندهنده رشد سالیانه ۲۰ درصدی است.
وی با یادآوری اینکه آزادسازی نرخها در جهان از سال ۱۹۷۹ و در کشور امریکا شروع شد و پس از آن دیگر کشورها به این موضوع ورود کردند، گفت: از سال ۹۷ به دلیل نوسانات نرخ ارز، شاهد اعمال قیمتگذاری دستوری بلیت ها بودیم و همین مساله کاهش تعداد مسافران به حدود ۱۸ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ را به دنبال داشت.
اسعدی سامانی ادامهداد: با توجه به وجود این قانون در گذشته، همچنین عدم تمکین دولت به آن، شرکتهای هواپیمایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که در نهایت رای دیوان، بر عدم دخالت دولت در قیمتها صادر شد.
وی اضافهکرد: هرچند پس از آن وزارت راه و شهرسازی اعتراض و درخواست اعمال ماده ۹۱ کرد و استدلالهای خود را در این زمینه مطرح کرد، اما هیات تخصصی دیوان عدالت اداری به این نتیجه رسید که رای قبلا صادر شده دیوان قانونی بوده و ادعای وزارت راه و شهرسازی موضوعیت ندارد، زیرا قضات دیوان معتقد بودند که قانون اجرا شده و دستورالعمل نرخگذاری هم بازنگری شده است و بر این اساس دولت نمیتواند از ادامه اجرای قانون عدول کند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: بر این اساس، از اواخر خرداد ماه امسال رای دیوان مبنی بر آزادسازی قیمتها ابلاغ شد و از اوایل تیرماه شرکتهای هواپیمایی قیمتهای جدید را در دستور کار قرار دادند.
نرخ تمام شده پرواز؛ ۴۰ دلار به ازای هر صندلی
وی اظهار داشت: در این زمینه آنالیز قیمتها و قیمت تمام شده به میزان ۵۱ دلار بهازای هر ساعت صندلی به شورای عالی هواپیمایی اعلام شد که در نهایت با نرخ ۴۰ دلار بهازای هر صندلی موافقت شد.
به گفته این مقام صنفی، نرخ جدید بلیتها نیز بر اساس همان مبنای ۴۰ دلاری تعیین و اعلام شده است.
وی تصریحکرد: اکنون مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، اعمال قیمتگذاری دستوری از سوی دولت امکانپذیر نیست.
اسعدی سامانی افزود: اجرایی شدن رای دیوان در این زمینه، در ادامه منجر به افزایش عرضه صندلی، کوتاه شدن دست عوامل بازار سیاه بلیتها و واریز مستقیم پول بلیتها به جیب شرکتهای هواپیمایی خواهد شد که خود سبب افزایش تعداد پروازها، افزایش بازگشت هواپیماهای زمینگیر به چرخه فعالیت و افزایش انگیزه بخش خصوصی برای افزایش ناوگان خواهد شد.
پیش بینی افزایش ۴۰ فروند هواپیما تا پایان سال
وی پیشبینی کرد: تا پایان سال و با اجرایی شدن آزادسازی قیمتها، ۴۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنین درخصوص مطرح شدن اعطای سوخت یارانهای لیتری ۶۰۰ تومانی به شرکتها، گفت: این یارانه، در حقیقت یارانهای است که به مسافران تعلق میگیرد و چنانچه برداشته شود، بهازای هر ساعت صندلی ۲۴ هزار تومان هزینه سوخت بر روی بلیتها اعمال خواهد شد.
اسعدی سامانی معتقد است: نرخهای جدید منجر به کاهش درآمد شرکتها نخواهد شد، بلکه مسافران میتوانند با قیمتهای پایینتری بلیت ها را دریافت کنند. بهطور مثال امروز و فردا قیمتهایی مسیر تهران- مشهد در بازار ۵۰ درصد پاینتر از سقف نرخی است که برخی شرکتها اعلام کردهاند؛ بنابراین بازار بهتدریج به تعادل رسیده و سبب کاهشی شدن قیمتها خواهد شد.
روز گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در شرایط فعلی که عرضه و تقاضای پروازها و ناوگان هوایی ناتراز است، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جز به معنای ظلم به مردم نیست.
وی افزود: حکمی که دیوان عدالت اداری در موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به آن استناد کرده است، یکی از احکام برنامه پنجم توسعه بود که با پایان یافتن این برنامه فاقد اعتبار است، مگر اینکه در احکام دائمی بیاید.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: با توجه به منقضی شدن برنامه پنجم توسعه و اینکه حکم یاد شده در احکام دائمی نیز نیامده است، در شرایط فعلی عدم تراز عرضه و تقاضای سفرهای هوایی، آزادسازی قیمتها جز به معنای ظلم به مردم نیست.
بذرپاش یادآور شد: وقتی شرکتهای هواپیمایی نرخ سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی دریافت میکنند، همچنین وزارت راه و شهرسازی در موضوع تخصیص ارز این شرکتها از بانک مرکزی، دریافت مجوز واردات هواپیما و واردات قطعات و اجزا و تجهیزات مورد نیازشان با حداقل زمان و دیگر مصوبات کم سابقه که برای کمک به صنعت هواپیمایی وضع شده در حال حمایت از این صنعت است، ما به عنوان دولت توقع کنترل بازار را از آنها داریم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با نرخهای پیشین بلیت نیز هیچ شرکت هواپیمایی در زیان نبوده و نیست و هیچ یک از آن شرکتها از خدمات رسانی خارج نشده و قصد خروج هم ندارند، بلکه در تلاشند تعداد هواپیماهایشان را نیز افزایش بدهند.
وی تاکید کرد: موضوع بلیت پروازها در شورای سران سه قوه مطرح میشود تا مردم متضرر نشوند.