محمدرضا عارف صبح شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳، در اجلاس روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر در کیفیت دانشگاهها در منطقه جایگاه دوم را داریم، تصریح کرد: آیا با این روندی که طی کردیم، میتوانیم رتبه دوممان را حفظ کنیم؟ باید رتبه اول را میداشتیم؛ نه منطقه نه دنیا صبر نمیکند ما پیشرفت کنیم ما در منطقه پویا زندگی میکنیم که شاخصهای پیشرفت به تدریج روند خوب و خوبتری را طی میکند. معاون اول رئیسجمهور با این پرسش که چه میزان تحقیقات ما کاربردی است، ادامه داد: امروز مطرح نکردم که تعداد دانشجویان اول انقلاب و اکنون را مقایسه کنید چرا که شاخصهای دیگری مد نظر است. آیا نوشتن مقاله برای ژورنالهای خارجی صرفا مد نظر است؟ چه میزان پژوهشهای علمی ما در حل مشکل مؤثر بوده است؟ وی افزود: خارج از دانشگاه و نهادهای دیگر کوتاهی کردهاند و دانشگاه را همراهی نکردهاند چون در صنعت، نگاه ما واردات و مونتاژ است چون سرمایه گذار میخواهد به سرعت به نتیجه برسد. «آر اند دی» (تحقیق و توسعه) در صنایع ما جایگاهی ندارند. عارف تاکید کرد:در نشستی که در دانشگاه در دوره قبل داشتیم این تصمیم را گرفتیم که با توجه به فرهنگی بودن انقلابمان، معروفترین و مخوف ترین زندان قبل از انقلاب را به دانشگاه تبدیل کنیم که در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به دانشگاه های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود. معاون اول رئیسجمهور با ابراز تاسف نسبت به اینکه مصوبه قانونی و جدی دولت اجرایی نشد، گفت: در سال اول منابعی برای آن گذاشتیم ولی اجرا نشد. آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را احیا کنیم و این به نفع کشور است و این پیام را به دنیا میدهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل میکنیم. وی افزود: از عمر این مصوبه ۲۱ سال می گذرد از نوجوانی عبور کرده امیدواریم به پیری نرسد. شورای عالی عتف فعال شود عارف در بخشی از سخنانش گفت: آنچه مهم است تقسیم کار ملی است، از وزیر علوم می خواهم شورای عالی عتف را فعال کند، در سال ۱۳۸۰ قانون مترقی تأسیس وزارت علوم بازنگری شد و در نهایت به ایجاد شورای عالی عتف رسیدیم. معاون اول رئیسجمهور ادامه داد: خروجی شورای عالی عتف و نقش آن در حل مسائل و ایجاد وحدت و انسجام میان دستگاههای دولتی چه قدر بوده است؟ قانون برای این نوشته نشده که بگوییم انشای خوبی داریم بلکه قرار بود این شورا منجر به ایجاد نوآوری و فناوری در کشور شود، چرا وزرای اصلی در این شورا حاضر نمیشوند و معاونان را میفرستند؟ آن بخش تبدیل به شورای معاونان وزرا شده است؛ آیا قانونگذار نمیتوانسته از اول بگوید معاونان وزرا بیایند؟ عارف با تاکید بر اینکه نباید دانشگاهها با هم در مسئولیتهای اجتماعی همپوشانی داشته باشند، اظهار داشت: وقتی بحث مشکلات و مطالبات ملی می شود باید تقسیم کار ملی داشته باشیم مثلا بحث تورم را باید مشخص کنیم کدام دانشگاه یا مرکز پژوهشی روی آن کار کند؛ در بسیاری از جلسات اگر نماینده از دولت باشد محققان راحت تر می توانند مسائل را پیگیری کنند و نتایج کار آنها عملیاتی تر می شود. وی با تاکید بر این که در فناوریهای نو باید پیشتاز باشیم اظهار داشت: پذیرفته نیست که در هایتک(فناوری های نوین) عقب باشیم نه تنها در منطقه بلکه باید جز برترینهای این فناوری در دنیا باشیم، وقتی به ۲۰ کشور دنیا در این زمینه نگاه کنیم میبینیم که نخبگان ما فعال هستند. گفتمان نخبگی باید در دانشگاهها فعال شود عارف افزود: موضوع مهاجرت نخبگان، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی باید در دستور کار قرار گیرد. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مبنای ما باید اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان باشد. باید حداقل ۱۰ درصد تولید نا خالص داخلی در پایان برنامه هفتم بر مبنای اقتصاد دانش بنیان باشد. وی افزود: خواهشم این است که در حل مشکلات ناترازی راهکار نشان دهیم، بر این باور داریم که در دانشگاهها باید بحث را به سمت و سویی ببریم که به حل و فصل مسائل و ناترازیها کمک کند. وی اظهار داشت: گفتمان نخبگی باید در دانشگاهها فعال شود، بومی سازی تجربه سایر کشورها در فناوریهای پیشرفته باید در دستور کار باشد، باید از دستاوردهای دنیا استفاده کرد اما کپیبرداری از دستاوردهای سایر کشورها راه حل نیست باید راه حلهای خودمان را دنبال کنیم. عارف در بخشی از سخنانش با تاکید بر این که دانشگاه باید مستقل باشد،گفت: رئیس دانشگاه در حد وزیر است در شان دانشگاه نیست که برای کوچکترین مسالهای با مسئول دفتر وزرا چونه بزند. وی تاکید کرد: باید مسئولیتها و اختیارات به دانشگاهها بازگردانده شود، روند خوبی طی شد اما از مقطعی این روند کند شد که باید به دوره گذشته بازگردیم. وی اظهار داشت: نگهبانی و حراست از دانشگاه بر عهده مدیریت دانشگاه است و باید از همکارانی استفاده کنید که این ظرفیت و پتانسیل را داشته باشند، بی هنری رئیس دانشگاه است که مسائل دانشگاه را به بیرون از دانشگاه منتقل کند.