گروه فرهنگی خبرگزاری عصرقانون: فیلم “موسی کلیمالله” به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا یکی از آثار سینمایی است که با هدف به تصویر کشیدن زندگی پیامبر موسی (ع) ساخته شده است. این فیلم که در قالب یک درام تاریخی به بررسی چالشها و مبارزات حضرت موسی (ع) با فرعون میپردازد، تلاش میکند تا پیامهای انسانی و روحی این پیامبر بزرگ را به بینندگان منتقل کند. داستان و مضامین فیلم “موسی کلیمالله” بر اساس روایتهای تاریخی و دینی، تلاش دارد تا زندگی حضرت موسی را در ابعاد مختلف به تصویر بکشد. این اثر بیشتر بر مبارزات ایشان برای آزادی بنیاسرائیل از ظلم فرعون متمرکز است. در این راستا، فیلم پیامهایی از امید، پایداری و فداکاری را برای تماشاگران به ارمغان میآورد. در این فیلم، حاتمیکیا سعی دارد تا با تکیه بر جزئیات تاریخی و دینی، ضمن بازنمایی مبارزات حضرت موسی، ارزشهای انسانی و معنوی این شخصیت بزرگ را نیز به نمایش بگذارد. از نظر برخی منتقدان، این داستان توانسته است پیامهای عمیقتری نسبت به آثار مشابه به نمایش بگذارد. دستاوردهای فنی و بازیگری این فیلم توانسته است تا در برخی جنبههای فنی مثل طراحی صحنه و موسیقی، توجه ویژهای به جلب مخاطب داشته باشد. طراحی صحنهها و موسیقی بهویژه در بازسازی فضاهای تاریخی، اثرگذار و در انتقال جوامع تاریخی موفق بوده است. با این حال، از دیدگاه برخی منتقدان، بازی برخی از بازیگران مانند بهنام تشکر و شکیب شجره به اندازه کافی تأثیرگذار نبوده و نتواستهاند شخصیتهای خود را به خوبی منتقل کنند. این موضوع بهویژه در شخصیسازی و درک عمق شخصیتهای تاریخی به چشم میآید. نقدهای وارد شده در عین حال، فیلم با نقدهایی نیز مواجه شده است. بسیاری از منتقدان معتقدند که فیلم نتواسته است عمق و ابعاد یک درام تاریخی بهویژه در مورد یک شخصیت مذهبی و جهانی همچون موسی (ع) را بهخوبی انتقال دهد. برخی از نقدها به ضعفهای فیلم در خلق فضاسازیهای تاریخی، ضعف در جلوههای ویژه و شخصیتهای فرعی که بیشتر به کاریکاتور شبیه هستند، اشاره دارند. نقض غرض و نبود جغرافیا فیلم “موسی کلیمالله” از نظر بسیاری از منتقدان در ساختاری که برای بیان داستان انتخاب کرده است، موفق نبوده است. بهویژه در تلاش برای روایت داستانی تاریخی و بزرگ مانند زندگی حضرت موسی، فیلم نتواسته است جغرافیا و فضای دوران فرعون را بهطور مناسب بسازد. به همین دلیل، فیلم بیشتر در معرض انتقاد قرار گرفته که نتواسته است ابعاد تاریخ و دین را بهدرستی روایت کند. در مجموع، فیلم “موسی کلیمالله” با وجود برخی نکات مثبت در زمینه طراحی صحنه و موسیقی، نتواسته است در بخشهای مختلف مانند بازیگری، روایت داستان و ساختار درام تاریخی، توقعات را برآورده کند. به نظر میرسد که حاتمیکیا در حوزه درام تاریخی تجربه کافی نداشته و این موضوع در فیلم به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین، “موسی کلیمالله” به عنوان یک فیلم تاریخی و دینی در حد و اندازهای که انتظار میرفت، عمل نکرده است. طل اگرچه بسیاری از تماشاگران و منتقدان نسبت به این فیلم امید داشتند که بتواند تأثیرگذار باشد و در سطح جهانی پیامهای خود را منتقل کند، اما کیفیت پایین در اجرا و ضعف در نمایش جغرافیا و شخصیتهای تاریخی باعث شد تا این اثر نتواهد به جایگاه شایسته خود برسد.