تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : general133
حوزه : اجتماعی, اخبار برگزیده, اخبار مهم, جامعه
شماره : 125345
تاریخ : 24 بهمن, 1403 :: 11:53
با تعطیلی آموزش مجازی، دانش آموزان مدارس دولتی بیشترین آسیب را می بییند تشدید بی عدالتی و نابرابری آموزشی دانش‌آموزان مدارس دولتی بیشترین آسیب را از این تعطیلی‌ها خواهند دید. برخلاف مدارس غیردولتی که معمولاً امکانات بهتری برای جایگزین‌کردن برنامه‌های آموزشی در شرایط بحرانی دارند، مدارس دولتی از چنین امکاناتی بی‌بهره‌اند. این شکاف نابرابری آموزشی در بلندمدت می‌تواند تبعات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای داشته باشد.

گروه اجتماعی خبرگزاری عصرقانون: وزارت آموزش و پرورش  شب گذشته اعلام کرده است که به دلیل صرفه جویی انرژی و عدم حضور معلمان در مدارس، علاوه بر تعطیلی حضوری مدارس این تعطیلی شامل آموزش‌های مجازی نیز می‌شود. این تصمیم با بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی از سوی والدین، کارشناسان آموزشی و معلمان مواجه شده است. چرا که هرگونه تعطیلی در فرآیندهای حضوری یا مجازی، اثرات قابل‌توجهی بر دانش‌آموزان، معلمان و کلیت نظام آموزشی کشور دارد. براساس گزارش‌های منتشرشده، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که تعطیلی مدارس به‌دلیل شرایط “خاص” نه تنها شامل عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس است، بلکه کلاس‌های مجازی نیز برگزار نخواهند شد. در اطلاعیه‌ای دیگر، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرده که این تصمیم برخلاف تجربیات گذشته است، اما دلایل اصلی آن برای جلوگیری از مشکلاتی نظیر افزایش فشار به سیستم آموزشی و بهینه‌سازی مصرف انرژی اعلام شده است.  آسیب‌ها و نگرانی‌های تعطیلی آموزش حضوری و مجازی پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که غیبت طولانی‌مدت از آموزش، چه حضوری و چه مجازی، می‌تواند مهارت‌های یادگیری دانش‌آموزان را تضعیف کند. یادگیری حتی به‌صورت مجازی بهتر از نبود آن است. تعطیلی آموزش مجازی، به‌ویژه برای دانش‌آموزان مدارس دولتی که بیشتر از قشرهای آسیب‌پذیر هستند، آسیب جدی به همراه خواهد داشت. تشدید نابرابری آموزشی دانش‌آموزان مدارس دولتی بیشترین آسیب را از این تعطیلی‌ها خواهند دید. برخلاف مدارس غیردولتی که معمولاً امکانات بهتری برای جایگزین‌کردن برنامه‌های آموزشی در شرایط بحرانی دارند، مدارس دولتی از چنین امکاناتی بی‌بهره‌اند. این شکاف نابرابری آموزشی در بلندمدت می‌تواند تبعات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای داشته باشد. مشکلات روانی و اجتماعی برای دانش‌آموزان تحمیل وقفه در آموزش‌ها، به‌ویژه در سنین پایین، می‌تواند به مشکلات روانی نظیر افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی منجر شود. دانش‌آموزانی که در محیط مدرسه با هم‌سن‌وسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند، به دلیل این تعطیلی‌های طولانی از تعاملات اجتماعی محروم می‌شوند. افزایش فشار به معلمان و کادر آموزشی تعطیلی‌های مکرر اغلب با برنامه‌های جبرانی همراه هستند که این امر باعث افزایش فشار کاری برای معلمان می‌شود. از سوی دیگر، بعضی معلمان نیز به دلیل نبود دسترسی به بسترهای مناسب آموزش آنلاین در پایان این تعطیلی‌ها با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد. اختلال در برنامه‌های رسمی درسی تصمیم به تعطیلی مجازی و حضوری مدارس باعث به تعویق افتادن برنامه‌های درسی و ایجاد فشار زمانی بعد از رفع تعطیلی‌ها می‌شود. سررسید امتحانات و اثرگذاری تعطیلات بر نتایج دانش‌آموزان، از دیگر موارد تاثیرگذار است. تعطیلی مدارس و حذف آموزش مجازی به هر دلیلی، باید همراه با برنامه‌ریزی دقیق باشد. وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با ارائه راه‌حل‌های جایگزین مانند تولید محتوای آموزشی از پیش ضبط‌شده یا استفاده از تلویزیون ملی، بخشی از بار آموزشی را حفظ کند. همچنین لازم است برای حل بحران نابرابری آموزشی و حمایت از مدارس دولتی، بودجه و امکانات بیشتری ارائه شود. بی‌تردید مسئولیت هرگونه آسیب جدی به دانش‌آموزان و آینده آموزشی کشور بر عهده تصمیم‌گیرندگان خواهد بود.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای خبرگزاری عصر قانون محفوظ می باشد.