تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : general133
حوزه : اجتماعی, اخبار برگزیده, اخبار مهم, جامعه
شماره : 126043
تاریخ : 9 اسفند, 1403 :: 12:34
۱۵۱۵ میلیارد تومان هزینه روزانه تعطیلی مدارس/ وقتی همه خوابند! تعطیلی مدارس در برخی استان‌های کشور از جمله تهران به بیش از یک ماه رسیده است. با توجه به کیفیت پایین آموزش‌های مجازی، روند یادگیری دانش‌آموزان با افت قابل توجهی مواجه شده است. از سوی دیگر، نبود برنامه‌ای مشخص برای جبران زمان از دست رفته آموزش، خانواده‌ها به ویژه آن‌هایی که فرزندانشان در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کنند را با چالش‌های متعددی روبرو کرده است.

گروه اجتماعی خبرگزاری عصرقانون: صادق ستاری فرد؛ معاون سابق تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "هر روز ‎تعطیلی مدارس با هدر رفت حدود 1515 میلیارد تومان؛ باعث افت تحصیلی، کاهش کیفیت آموزشی، عدم اجرای برنامه‌های درسی مهارتی و تربیتی، افزایش ‎نابرابری آموزشی و اضطراب ناشی از محدودیت‌های دسترسی به آموزش مجازی به‌ویژه در مدارس ابتدایی، روستایی، عشایری و بالاخص هنرستان‌ها می‌شود." تعطیلی مدارس در برخی استان‌های کشور از جمله تهران به بیش از یک ماه رسیده است. با توجه به کیفیت پایین آموزش‌های مجازی، روند یادگیری دانش‌آموزان با افت قابل توجهی مواجه شده است. از سوی دیگر، نبود برنامه‌ای مشخص برای جبران زمان از دست رفته آموزش، خانواده‌ها به ویژه آن‌هایی که فرزندانشان در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کنند را با چالش‌های متعددی روبرو کرده است.  این وضعیت به دلیل عدم توانایی تمامی خانواده‌ها در جبران افت یادگیری دانش‌آموزان، می‌تواند تأثیرات منفی بلندمدتی بر روند تحصیلی آن‌ها داشته باشد. به گونه‌ای که ممکن است دانش‌آموزان در سال‌های آینده و پایه‌های تحصیلی بالاتر با مشکلات آموزشی جدی مواجه شوند. آسیب‌ها و نگرانی‌های تعطیلی آموزش حضوری و مجازی پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که غیبت طولانی‌مدت از آموزش، چه حضوری و چه مجازی، می‌تواند مهارت‌های یادگیری دانش‌آموزان را تضعیف کند. یادگیری حتی به‌صورت مجازی بهتر از نبود آن است. تعطیلی آموزش مجازی، به‌ویژه برای دانش‌آموزان مدارس دولتی که بیشتر از قشرهای آسیب‌پذیر هستند، آسیب جدی به همراه خواهد داشت. تشدید نابرابری آموزشی دانش‌آموزان مدارس دولتی بیشترین آسیب را از این تعطیلی‌ها خواهند دید. برخلاف مدارس غیردولتی که معمولاً امکانات بهتری برای جایگزین‌کردن برنامه‌های آموزشی در شرایط بحرانی دارند، مدارس دولتی از چنین امکاناتی بی‌بهره‌اند. این شکاف نابرابری آموزشی در بلندمدت می‌تواند تبعات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای داشته باشد. مشکلات روانی و اجتماعی برای دانش‌آموزان تحمیل وقفه در آموزش‌ها، به‌ویژه در سنین پایین، می‌تواند به مشکلات روانی نظیر افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی منجر شود. دانش‌آموزانی که در محیط مدرسه با هم‌سن‌وسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند، به دلیل این تعطیلی‌های طولانی از تعاملات اجتماعی محروم می‌شوند. افزایش فشار به معلمان و کادر آموزشی تعطیلی‌های مکرر اغلب با برنامه‌های جبرانی همراه هستند که این امر باعث افزایش فشار کاری برای معلمان می‌شود. از سوی دیگر، بعضی معلمان نیز به دلیل نبود دسترسی به بسترهای مناسب آموزش آنلاین در پایان این تعطیلی‌ها با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد. اختلال در برنامه‌های رسمی درسی تصمیم به تعطیلی مجازی و حضوری مدارس باعث به تعویق افتادن برنامه‌های درسی و ایجاد فشار زمانی بعد از رفع تعطیلی‌ها می‌شود. سررسید امتحانات و اثرگذاری تعطیلات بر نتایج دانش‌آموزان، از دیگر موارد تاثیرگذار است. تعطیلی مدارس و حذف آموزش مجازی به هر دلیلی، باید همراه با برنامه‌ریزی دقیق باشد. وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با ارائه راه‌حل‌های جایگزین مانند تولید محتوای آموزشی از پیش ضبط‌شده یا استفاده از تلویزیون ملی، بخشی از بار آموزشی را حفظ کند. همچنین لازم است برای حل بحران نابرابری آموزشی و حمایت از مدارس دولتی، بودجه و امکانات بیشتری ارائه شود. بی‌تردید مسئولیت هرگونه آسیب جدی به دانش‌آموزان و آینده آموزشی کشور بر عهده تصمیم‌گیرندگان خواهد بود.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای خبرگزاری عصر قانون محفوظ می باشد.