گروه اقتصادی عصرقانون: با ورود به نیمه دوم اردیبهشت ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران همچنان درگیر رکود معاملاتی و نوسانات نزولی قیمتهاست. کاهش تقاضا، نوسانات نرخ ارز و انتظارات تورمی کاهشی، فضای بیرمق حاکم بر بازار را تشدید کردهاند. بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نشان میدهد که بسیاری از مدلها با افت محسوس نسبت به هفتههای قبل مواجه شدهاند. برای نمونه، دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار آزاد با کاهش ۱۳ میلیون تومانی، به حدود یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ دندهای هیدرولیک نیز با ۱۱ میلیون تومان کاهش، حوالی ۷۹۹ میلیون تومان معامله میشود. در بخش محصولات گروه سایپا، شاهین GL با افت ۲۰ میلیون تومانی به ۸۱۵ میلیون تومان رسیده و کوییک S نیز با ۳ میلیون تومان کاهش، در محدوده ۴۸۸ میلیون تومان قرار دارد. فعالان بازار معتقدند که نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل کلیدی در روند نزولی قیمتهاست. علاوه بر آن، خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمتها، دست از خرید کشیدهاند و فروشندگان نیز برای جذب مشتری ناگزیر به عقبنشینی قیمتی شدهاند. در همین حال، کارشناسان هشدار میدهند که تداوم رکود و نبود سیاستهای تحریک تقاضا میتواند صنعت خودرو را با چالشهایی جدی مواجه کند؛ بهویژه اگر شرایط اقتصادی کلان کشور بهبود نیابد. با توجه به شرایط فعلی، پیشبینی میشود که بازار خودرو دستکم در کوتاهمدت، همچنان در وضعیت رکودی باقی بماند. بهنظر میرسد تعیین تکلیف نهایی نرخ ارز و سیاستهای جدید دولت در حوزه خودرو، نقش تعیینکنندهای در سرنوشت بازار ایفا خواهد کرد. بلاتکلیفی واردات خودرو در کشاکش بیهوده عوارض واردات گفتنی است در این میان، واردات خودرو در کشاکش تدوین آییننامه اجرایی معطل مانده و این بلاتکلیفی، میتواند تبعاتی برای بازار خودرو و مصرفکنندگان به همراه داشته باشد. از این رو، کارشناسان تأکید دارند که سازمان توسعه تجارت باید هرچه سریعتر نسبت به تدوین و ابلاغ این آییننامه اقدام کند تا روند واردات خودرو از سر گرفته شود و از توقف بیشتر جلوگیری گردد جولان دلالان در چرت بهاری وزارت صمت بنا بر این چندمین بار در چند ماه اخیر است که قیمت خودروهای وارداتی بدون ضابطه بالا رفته و حاشیه قیمت قابل توجهی را در بازار رقم زده است اما هیچ عکسالعمل، جلسه یا دستوری از سوی وزیر صنعت دیده نمی شود.