تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : general133
حوزه : اخبار برگزیده, اخبار مهم, اقتصاد
شماره : 136985
تاریخ : 2 آبان, 1404 :: 20:08
قیمت خودروهای داخلی سر به فلک کشید!!/ بی تفاوتی عجیب و غریب مسئولان وزارت صمت قیمت خودروهای داخلی باز فصل تابستان تاکنون با افزایش قابل توجهی مواجه شد؛ تارا اتوماتیک و دنا پلاس بیشترین رشد را داشتند و خودروهای اقتصادی نیز افزایش ۱۴ تا ۲۰ درصدی را تجربه کردند.

گروه بین الملل عصرقانون: بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت اغلب خودروهای داخلی از ابتدای فصل تابستان تا انتهای مهر ماه با افزایش قابل توجهی مواجه شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که خودروهای نیمه‌لوکس و اتوماتیک بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، تارا اتوماتیک V۴ / LX با افزایش ۳۸۵ میلیون تومانی، بیشترین جهش قیمتی را داشته و از ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان در تیرماه به ۱.۳۸۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان در آبان ماه رسید. دنا پلاس نیز با رشد ۲۰۷ میلیون تومانی از ۹۵۳ میلیون تومان به ۱.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان افزایش یافت. در بین خودروهای اقتصادی، ساینا S و کوییک S به ترتیب با رشد حدود ۸۰ و ۱۱۰ میلیون تومانی همراه شدند و قیمت آن‌ها به ۶۲۰ و ۶۲۵ میلیون تومان رسید. همچنین خودروهای خانوادگی مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک و رانا پلاس نیز افزایش حدود ۲۰۰ میلیون تومانی را تجربه کردند. بر اساس تحلیل کارشناسان بازار خودرو، روند افزایش قیمت‌ها در خودروهای اتوماتیک و فول آپشن نشان‌دهنده تقاضای بالای مشتریان برای خودروهای مجهز است، در حالی که خودروهای اقتصادی نیز تحت تأثیر افزایش هزینه‌ها و تورم، شاهد رشد قیمت بوده‌اند. کارشناسان بازار خودرو تاکید می‌کنند که افزایش رسمی قیمت‌ها توسط ایران خودرو و سایپا در درب کارخانه در روزهای اخیر نیز یکی از عوامل مؤثر در رشد قیمت‌ها در بازار آزاد بوده است. این اقدام می‌تواند فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد را تغییر دهد و روند خرید و فروش خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه قیمت خودروهای پرتیراژ بازار آمده است.
خودرو قیمت (آبان ۱۴۰۴) قیمت (تیر ۱۴۰۴)
سورن پلاس (XU۷P) ۸۸۵.۰۰۰.۰۰۰ ۷۵۹,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس (فول) ۱.۰۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس ۱.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ۹۵۳,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) ۱.۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱,۲۳۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ موتور TU۳ ۹۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ۷۶۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما ۱.۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۹۳۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱.۲۸۵.۰۰۰.۰۰۰ ۱,۰۷۸,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس ۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۷۷۹,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V۱ ۱.۱۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۹۶۶,۰۰۰,۰۰۰
تارا, اتوماتیک V۴ ,LX ۱.۳۸۵.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰۰
ری را ۱.۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G ۷۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ۶۳۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا اتوماتیک ۷۳۵.۰۰۰.۰۰۰ ۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S ۶۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۵۴۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S ۶۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک G ۱.۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL ۹۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ۹۰۷,۰۰۰,۰۰۰
بازار خودرو ایران گروگان سیاست خارجی است. تحریم، تعلیق یا حتی گشایش نسبی، هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند مشکلات ساختاری صنعت خودرو را حل کنند. آنچه امروز در آستانه مکانیسم ماشه باید به آن اندیشید این است که تا زمانی که خودروسازی ایران به واردات قطعه، سرمایه‌گذاری خارجی و فضای غیررقابتی وابسته باشد، هر تکانه‌ی سیاسی می‌تواند فرمان بازار را از دست خریداران بگیرد.بازار خودرو ایران امروز نه فقط در انتظار تصمیم اروپا و آمریکا، که در انتظار تصمیم دولت برای اصلاحات داخلی است. پرسش اصلی همین است که آیا این بار قدمی برای تصحیح بازار خودرو برداشته می شود یا باز هم طبق همان تجارب قبلی منتظر می‌مانیم ببینیم ماشه ها و تحریم ها چه می کنند!.
سال‌هاست بازار خودرو در ایران، شبیه راننده‌ای است که پشت فرمان نشسته اما جاده‌اش را نه خودش که سیاست خارجی تعیین می‌کند. کافی است نگاهی به آینه تاریخ بیندازیم در سال ۱۳۹۷، درست بعد از خروج آمریکا از برجام، پژو و رنو بی‌هیچ تعارفی ایران را ترک کردند، خطوط مونتاژی نیمه‌تمام ماند و واردات خودرو به رؤیایی دوردست تبدیل شد. در همان روزها بود که پراید به قیمت خانه‌های کوچک نزدیک شد و ۲۰۶ از یک هاچ‌بک مردمی به کالای سرمایه‌ای بدل گردید.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای خبرگزاری عصر قانون محفوظ می باشد.