تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : general133
حوزه : اخبار برگزیده, اخبار مهم, اقتصاد
شماره : 137056
تاریخ : 3 آبان, 1404 :: 23:56
آیین‌نامه ارتقاء کیفیت تولید خودرو ابلاغ شد/ مهم‌ترین ایرادات خودرو داخلی سخنگوی وزارت صمت از تصویب و ابلاغ «آیین‌نامه اجرایی ارتقاء کیفیت تولید خودرو و کاهش مصرف سوخت» خبر داد

گروه اقتصادی عصرقانون: معدن و تجارت، عزت‌الله زارعی سخنگوی این وزارتخانه با اشاره به جایگاه وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار صنعت خودرو گفت: «آیین‌نامه اجرایی ارتقا کیفیت تولید خودرو و کاهش مصرف سوخت، بر اساس پیشنهاد وزارت صمت تدوین و پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی دولت تصویب شده است. این آئین‌نامه نخستین سند جامع در زمینه کیفیت خودروهای داخلی به شمار می‌رود و استانداردهای مرتبط را به‌صورت دقیق تعریف می‌کند.»

زارعی با بیان اینکه این آیین‌نامه تمامی زنجیره تولید خودرو را دربر می‌گیرد، افزود: «فرآیند طراحی، قطعه‌سازی، نوسازی، فروش و خدمات پس از فروش تحت یک نظام ارزیابی مشخص رصد و پایش خواهد شد.»

وی طراحی این آیین‌نامه را بر پایه نظام امتیازدهی در کیفیت خودروهای ساخت داخل دانست و گفت: «برای ثبت این امتیازات، سامانه‌ای طراحی شده و شرکت‌های بازرسی تخصصی بر اجرای آن نظارت دارند. به این ترتیب، مصرف‌کنندگان می‌توانند کیفیت برندها و مدل‌های مختلف خودرو را مقایسه کرده و بر اساس شاخص‌های واقعی تصمیم‌گیری کنند.»

سخنگوی وزارت صمت در توضیح دیگر الزامات این آیین‌نامه اظهار کرد: «یکی از محورهای مهم این برنامه، شناسنامه‌دار کردن قطعات داخلی خودرو است؛ چراکه با تنوع تولیدکنندگان قطعات، لازم است مشخص شود هر قطعه توسط کدام واحد ساخته شده تا در صورت بروز نقص فنی یا نیاز به فراخوان، پاسخ‌گویی دقیق‌تری وجود داشته باشد.»

زارعی با اشاره به ایجاد ساختار اجرایی جدید در قالب کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی افزود: «این کمیته مسئول سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ارتقا کیفیت خودرو است و در صورت نیاز، دستورالعمل‌های تکمیلی را تدوین و ابلاغ خواهد کرد. سیاست‌گذار اصلی حوزه کیفیت خودرو همچنان وزارت صمت است و مصوبات کمیته با تأیید وزیر اجرایی می‌شود.»

به گفته وی، اجرای این آیین‌نامه می‌تواند بخش مهمی از خلأهای نظارتی در صنعت خودرو را برطرف کند. زارعی تأکید کرد: «بهبود کیفیت، کاهش مصرف سوخت و افزایش رضایتمندی مردم از نتایج اجرایی این برنامه خواهد بود.»

کمتر پیش می‌آید که برای خرید خودرو دست دوم اقدام کنید و گزینه‌ای بی‌عیب و نقص را بیابید. طبیعی است که برخی از قطعات خودرو کارکرده، دچار افت می‌شوند. آنچه اهمیت پیدا می‌کند، نوع ایرادات ماشین است. گاهی اوقات مشکل مربوط به یکی از آپشن‌های فرعی خودرو می‌شود که می‌توان از کنار آن عبور کرد؛ اما در مواقعی ایراد فنی یا بدنه در ماشین مشاهده می‌شود که امنیت آن را تهدید می‌کند. در گزارش سالانه همراه مکانیک از وضعیت بازار خودرو ایران در 1401، به بررسی مهم‌ترین ایرادات خودرو داخلی از نظر فنی، بدنه و آپشن پرداخته شده است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید خودرو دست دوم ایرانی، حتما این مطلب را مطالعه کنید.  
رنو کولیوس  مدل 2017

مهم‌ترین ایرادات خودرو داخلی کارکرده چیست؟

  از وضعیت بازار خودرو ایران در 1401 آمده است که حدود 73 درصد خودروهای داخلی دست دوم، حداقل یک ایراد فنی، بدنه و آپشن دارند. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که پیدا کردن خودروی دست دوم بدون عیب و نقص کار آسانی نیست. معمولا 27 درصد دیگر که مشکل ندارند، آن دسته از خودروهایی هستند که صاحبان آن‌ها صرفا با هدف حفظ ارزش سرمایه خریداری کرده‌اند. به همین دلیل خیلی سوار خودرو نشده‌اند. مهم‌ترین ایرادات خودرو داخلی را می‌توان در سه گروه بدنه، فنی و آپشن دسته‌بندی کرد که در ادامه نیم نگاهی به‌هر یک از آن‌ها می‌اندازیم.  

1. ایرادات بدنه در صدر فهرست ایرادات خودرو ایرانی

بدنه خودرو معمولا بیش از هر جای دیگری در معرض آسیب قرار دارد. در شهرهای شلوغ و پرترافیک مانند تهران، احتمال بروز تصادفات جزئی حین رانندگی بسیار زیاد است. حتی ممکن است حین پارک کردن یا بیرون آوردن ماشین از پارک نیز برخوردهای جزئی به‌وجود بیایند. همه این‌ها دست به دست یکدیگر می‌دهند و در نهایت باعث می‌شوند که مشکلات بدنه سهم حدود 45 درصدی را در ایرادات خودرو ایرانی دست دوم به خود اختصاص دهند.   مشکلات بدنه خودرو ایرانی   مشکلات بدنه خودرو بیشتر برای گلگیر، درها و کاپوت خودرو رخ می‌دهند. چرا که این بخش‌ها بیشتر از سایر قسمت‌های بدنه در معرض برخوردها و تصادفات قرار می‌گیرند. بر همین اساس، سهم اصلی‌ترین مشکلات خودروهای داخلی در بدنه به‌صورت زیر است:
  • گلگیر: 35 درصد
  • درها: 23 درصد
  • کاپوت: 20 درصد
در زمان خرید خودرو، لازم است که حتما با کارشناسی رنگ، مشکلات بدنه را به‌دقت بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم که روی مشکلات جزئی بدنه سخت‌گیری نکنید و از آن‌ها بیشتر به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی در کاهش قیمت خرید استفاده کنید؛ اما درباره مشکلات جدی بدنه با سهل‌انگاری برخورد نکنید.  

2. ایرادات فنی، مهم‌ترین معایب خودروهای داخلی

بیشترین سهم هزینه‌های نگهداری خودروهای کارکرده مربوط به ایرادات فنی آن‌هاست. با توجه به اینکه قیمت قطعات جانبی خودروها خیلی بالا رفته، پیشنهاد می‌کنیم حتما در زمان خرید روی سلامت قطعات پیشرانه حساسیت به‌خرج دهید. مثلا اگر گیربکس یک خودرو مشکل داشته باشد، هزینه تعمیر آن بسته به نوع خودرو معمولا بیش از 10 میلیون تومان خواهد بود.   مشکلات فنی خودرو   در چنین شرایطی اصلا جای ریسک وجود ندارد. شما خودروی کارکرده می‌خرید که هزینه کمتری را بابت آن بپردازید. اگر قرار باشد بعد از خرید خودرو، ده‌ها میلیون صرف تعمیر قطعات جلوبندی و پیشرانه آن کنید، عملا متحمل ضررهای سنگینی خواهید شد. جالب است بدانید سهم مشکلات فنی در ایرادات خودرو داخلی کارکرده حدود 37 درصد است. در این سه موضوع اساسی بیشتر از سایرین به‌چشم می‌آیند که عبارت‌اند از:
  • نشت روغن: 24 درصد
  • جلوبندی: 13 درصد
  • تطبیق کارکرد با ظاهر: 5 درصد
 

3. ایرادات آپشن جزء مشکلات خودروهای داخلی

خودروهای ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی معمولا از نظر آپشن ضعیف‌تر هستند. هرچند در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای اضافه شدن آپشن‌های ایمنی و رفاهی در خودروهای داخلی صورت گرفته؛ اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد. سهم آپشن‌ها در معایب خودروهای داخلی دست دوم، چیزی در حدود 14 درصد است. بیشتر مشکلات آپشن خودروهای داخلی نیز به سه موضوع زیر بر می‌گردند:‌
  • میزان نبودن فرمان: 6 درصد
  • ترمز ABS: 2 درصد
  • ایربگ اصلی و فرعی: 2 درصد
خوشبختانه مشکلات آپشن معمولا با صرف هزینه کم قابل برطرف شدن هستند. نکته اساسی این است که باید حتما در زمان خرید آپشن‌های مختلف خودرو را با حوصله امتحان کنید تا سلامت عملکرد آن‌ها مطمئن شوید.   مشکل ایربگ خودرو  

چگونه متوجه ایرادات خودرو داخلی کارکرده شویم؟

برای پی بردن به ایرادات خودرو ایرانی کارکرده، لازم است در زمان خرید بخش‌های مختلف آن را بررسی کنید. در این بین چند موضوع اساسی وجود دارند که از اهمیت به‌مراتب بالاتری برخوردار هستند. این موارد عبارت‌اند از:
  • ارزیابی شاسی، ستون‌ها و سقف خودرو (برای تشخیص تصادفات سنگین احتمالی)
  • بررسی سلامت موتور خودرو
  • چک کردن ترمزها
  • تست فرمان
  • بررسی رنگ دود اگزوز ماشین
  • چک کردن عملکرد سیستم خنک کننده موتور
  • ارزیابی سیستم برق خودرو
  • کنترل سیستم سرمایش و گرمایش ماشین
  • بررسی سلامت بدنه و رنگ خودرو

© 2025 تمام حقوق این سایت برای خبرگزاری عصر قانون محفوظ می باشد.