«تهران سینما» آخرین فرصت برای تحول جشنواره فیلم شهر
جشنواره فیلم شهر که این روزها در حال برگزاری است، در یکی از دوران بسیار معمولی خود میگذرد و کارکرد خاصی برای «شهر» نداشته است اما بخش تازه «تهران سینما» که پیرکاری دبیر آن و مدیر مؤسسه تصویر شهر به آن اضافه کرده، آخرین فرصت برای تحول آن است.
به گزارش گروه فرهنگی عصر قانون: اتفاقی تازه در جشنواره فیلم شهر در حال رخ دادن است که میتواند سرنوشت این جشنواره را به طور کلی عوض کند. اتفاقی به نام «تهران سی نما» که در حقیقت ایدهای شبیه به پیچینگ است که در آن فیلمنامهها و طرحهای فیلمسازان سینمای کوتاه که تا به حال به دلیل موانع مالی و اقتصادی نتوانستند وارد سینمای حرفهای و بلند شوند، میتوانند با حمایت مؤسسه تصویر شهر اولین فیلم بلند خود را بسازند.
در توضیح بیشتر این اتفاق که خبر آن را دبیرخانه جشنواره فیلم شهر منتشر کرده آمده است: در این بخش، فیلمسازان، نویسندگان و هنرمندان جوان میتوانند تا پایان جشنواره، طرحها و فیلمنامههای خود را به صورت حضوری و فیزیکی به دفتر «تهران سینما» در خانه جشنواره (پردیس ملت) تحویل دهند.
طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره، فیلمنامهها باید در بانک فیلمنامه ثبت شده و دارای شماره ثبت رسمی باشند؛ در غیر این صورت، امکان دریافت و بررسی آنها وجود ندارد. تمام آثار دریافتی توسط هیئتی از اساتید و فیلمسازان برجسته زیر نظر مؤسسه تصویر شهر بررسی میشود. و فیلمنامههایی که امتیاز لازم را کسب کنند، تا پیش از دهمین جشنواره فیلم شهر با حمایت مؤسسه تصویر شهر تولید خواهند شد.
یکی از وظایف نهادهای فرهنگی و مؤسسات دولتی، حمایت از تولید آثار سینمایی است. مؤسسه تصویر شهر نیز که در سالهای گذشته در زمینه تولید فیلم فعال بوده، این مسیر را ادامه میدهد. تفاوت مهم این پنل اما در آن است که تمرکز آن نه بر فیلمسازان شناختهشده و حرفهای مانند محمدحسین مهدویان با فیلم «ماجرای نیمهشب» یا رسول صدرعاملی با فیلم «قایقسواری در تهران» که با حمایت این مؤسسه فیلمهای خود را میسازند، بلکه بر فیلمسازان جوانی است که تاکنون بهدلیل محدودیتهای مالی نتوانستهاند وارد عرصه سینمای بلند حرفهای شوند.
اما اتفاق مهمتری که تهران سینما میتواند به ثمر بنشاند، ارزش افزوده بسیار مهمی است که به جشنواره فیلم شهر خواهد داشت. آثاری که بتوانند از حمایت مؤسسه تصویر شهر برخوردار شوند، در دهمین دوره این جشنواره، نخستین اکران رسمی خود را تجربه میکنند.
این اتفاق باعث میشود که جشنوارهای که چندسال است جز فضای دورهمی برای مدیران و هنرمندان کارکرد خاص دیگری نداشته باشد، این بار تبدیل به یک جشنواره مستقل و اختصاصی شود. جشنوارهای که این سه روز بسیار بیسروصدا و ساده در حال برگزاری است و اتفاق چندان خاصی در آن رخ نمیدهد، حالا میتواند چشمانداز بهتری و زیباتری برای سالهای بعد خود داشته باشد.
پیرکاری گفته است: «از سال آینده، در جشنواره فیلم شهر همواره بخش تهران سی نما را خواهیم داشت که آثار مختص جشنواره در این بخش به نمایش درمیآیند. در واقع این بخش به مرور به جریان دائمی تولید و نمایش فیلمهای برآمده از خود جشنواره تبدیل خواهد شد.»
او تأکید کرده است: «اولویت ما با فیلمنامههایی است که از دل شهر و محلهها میآیند، از خانواده، از امید و از زندگی مردم میگویند. میخواهیم سینمایی بسازیم که هم به زندگی شهری نزدیک باشد و هم در دلش روشنایی و امید موج بزند. برای فیلمسازان شهرستانی که امکان حضور در خانه جشنواره را ندارند، امکان ارسال آثار از طریق سایت رسمی جشنواره فیلم شهر فراهم شده است. با این حال، اولویت بررسی با آثار تحویلدادهشده بهصورت حضوری خواهد بود. تهران سینما فقط یک بخش تازه نیست؛ تلاشی است برای کشف و پرورش نسل آینده سینمای ایران. چرا که آینده سینما از همین نگاههای جوانهزده آغاز میشود»
البته این اتفاق جدای از حمایت از 318 طرح، ایده و فیلمنامهای است که به تازگی به جشنواره فیلم کوتاه تهران آمده و بعد از داوری 3 اثر آن برگزیده شده و طبق گفته پیرکاری در نشست خبری قرار است که ضمن آموزش نویسندههای آنها، پرورش یابند.
در این صورت پیرکاری میتواند یک اتفاق مهم و تازه در مؤسسه تصویرشهر و جشنواره فیلم شهر رقم بزند و کاری کند که این جشنواره را به بلوغ و درخشش برسد و تحولی را در فضای سینمایی شهرداری تهران رقم بزند. البته باید گفت این آخرین فرصت برای تحول این جشنواره است وگرنه سالهای بعد باز همان آش است و همان کاسه.