تناقض در بازار خودرو/ سیاستگذاری خلاف جهت استانداردهای جهانی
واردات خودروهای وارداتی در هفتماهه نخست ۱۴۰۴ با رشد همراه بود، اما عرضه واقعی به بازار همچنان بسیار محدود و ناکافی باقی مانده است.
با وجود وعده دولت مبنی بر واردات حدود ۲ میلیارد یورو خودرو در سال جاری، با هدف کاهش انحصار بازار و تقویت درآمدهای ارزی کشور، روند اجرایی این طرح با تأخیر قابل توجهی در تعیین تعرفهها و حقوق ورودی خودرو مواجه شد و این فرایند تنها در اواسط پاییز به صورت نهایی تصویب شد. این تأخیر طولانی در تصمیمگیری نه تنها واردکنندگان و فعالان بازار خودرو را با ابهامات جدی در زمینه برنامهریزی و سرمایهگذاری روبرو کرد، بلکه باعث شد روند ترخیص و عرضه خودروهای وارداتی به بازار با عدم قطعیت مواجه شود. در واقع، این تأخیر نشاندهنده چالشهای پیچیده سیاستگذاری و مقرراتی در حوزه واردات خودرو است؛ جایی که تصمیمات کلان دولت، نیاز بازار و محدودیتهای ارزی با هم تداخل پیدا کردهاند. فعالان اقتصادی و واردکنندگان، در نبود شورای راهبری روشن و شفاف در تعیین تعرفهها و شرایط ارزی، ناگزیر به تأخیر یا تعلیق برنامههای خود شدند و این امر میتواند تأثیر مستقیم بر عرضه واقعی خودرو در بازار و قیمتها داشته باشد. افزایش واردات خودرو از گمرکات کشور بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در هفتماهه نخست سال ۱۴۰۴ حدود ۳۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو به ارزش ۷۰۴ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. مقایسه این آمار با مدت مشابه سال گذشته که شامل ۲۶ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار بود، نشاندهنده ۲۳ درصد رشد در تعداد و ۳۳ درصد رشد در ارزش دلاری خودروهای ترخیصشده است. این افزایش واردات در حالی صورت گرفته که از ابتدای سال تا آبانماه ۱۴۰۴، نرخ قطعی حقوق ورودی خودرو تعیین نشده بود و بنادر و شرکتهای واردکننده با ابهامات جدی تعرفهای مواجه بودند. با وجود این وضعیت، روند ترخیص خودروها متوقف نشد و حتی شاهد رشد محسوس آن بودیم. کارشناسان حوزه خودرو تأکید دارند که اکثر خودروهای ترخیصشده در این دوره، یا مربوط به ثبتسفارشهای سال گذشته بودهاند و یا از طریق سهمیهبندی واردکنندگان تأمین شدهاند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به وجود محدودیتها و مشکلات عملیاتی در ترخیص خودروها میگوید: آمارهایی وجود دارد که نشان میدهد در شش ماهه نخست امسال، حدود ۸ هزار خودرو به دلایل مختلف از جمله تخصیص ارز، فرایندهای تمدید و ثبتسفارش، از گمرک ترخیص نشدهاند. همچنین بیشتر خودروهای وارد شده در سال جاری، مربوط به سهمیه جانبازان است. وی همچنین با انتقاد از نحوه سهمیهبندی شرکتهای واردکننده تصریح میکند: در حال حاضر ۱۸۰ شرکت امکان واردات خودرو دارند، اما جای سوال است که چرا نهاد متولی مجوز این تعداد شرکت را صادر کرده و نحوه تخصیص ارز بین این شرکتها مشخص و شفاف نیست. نکته مهم آنکه، این آمار در حالی منتشر شده که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها تأکید کردهاند که در نیمه نخست سال جاری هیچ ارزی برای واردات خودرو تخصیص نیافته است. سید حامد عاملی، معاون ماشینآلات و صنایع حملونقل وزارت صمت، در شهریورماه صراحتاً اعلام کرده بود: «حتی یک دلار برای واردات خودرو تخصیص نیافته است.» این اظهارات نشان میدهد که منابع ارزی دولتی برای واردات خودرو نیمه نخست سال جاری محدود یا به طور کامل قطع شده بود که باعث شد کارشناسان احتمال دهند خودروهای ترخیصشده یا از ثبتسفارشهای سال گذشته، یا از مسیرهای جایگزین ارزی مانند سپردههای ارزی اشخاص وارد کشور شدهاند. به عبارت دیگر، واردکنندگان برای ترخیص خودرو از منابع ارزی خصوصی یا سپردههای اشخاص استفاده کردهاند که نشاندهنده راهکارهای جایگزین و نیمهرسمی واردات در شرایط محدودیت ارزی است. این وضعیت بازار خودرو را تحت فشار و ابهام قرار داده و میتواند بر عرضه و قیمت خودرو در بازار داخلی تأثیر مستقیم بگذارد. عرضه محدود خودروهای وارداتی از سوی دیگر، با وجود افزایش قابل توجه واردات خودرو، عرضه خودروهای وارداتی در بازار داخلی بسیار محدود بوده است. تنها دو نوبت عرضه خودروهای وارداتی در سال جاری انجام شده و در آخرین دوره، شرکت سایپا تنها دو دستگاه خودرو عرضه کرده است، در حالی که در دورههای پیشین معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ دستگاه خودرو در هر نوبت عرضه میشد. این مسئله نشاندهنده فاصله آشکار میان آمار ترخیص خودرو و عرضه واقعی آن به بازار و حاکی از مشکلات اجرایی و ساختاری در مسیر توزیع خودروهای وارداتی است.