تهران تا ۱۵ آذر بدون بارش میماند؛ تعدیل فشار بهجای جیرهبندی
مدیرعامل آبفای تهران گفت: فعلاً نیازی به جیرهبندی نیست، اما فشار آب از ساعت ۹ شب تا ۵ صبح کاهش مییابد تا ذخیرهسازی انجام شود.
محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، ابعاد تازهای از وضعیت منابع آبی، برنامههای جبران کمبود و سیاستهای مدیریت مصرف را روشن میکند. وضعیت منابع آبی و سدهای تهران در چه شرایطی قرار دارد؟ به طور معمول در استان تهران دو سال خشکسالی و پس از آن چند سال ترسالی رخ میدهد که دورههای تر معمولاً کمبود سالهای خشک را جبران میکرده است. اما برای نخستین بار در شصت سال گذشته پنج سال خشکسالی مستمر پشت سر گذاشتهایم. این روند بیسابقه، وضعیت منابع آبی را بسیار شکننده کرده است. در سال آبی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ میزان بارندگی در استان تهران تنها ۱۵۹ میلیمتر ثبت شد؛ این در حالی است که مقایسه این رقم با سالهای پربار گذشته، عمق بحران را نشان میدهد. برای مثال، در سالهای ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ به ترتیب شاهد بیش از ۳۵۰ میلیمتر بارندگی بودیم. این کاهش شدید بارش، همراه با رشد جمعیت مستمر در تهران، منجر به کاهش شدید مخازن سدهای چهارگانه تهران یعنی کرج، لار، لتیان و ماملو شده است. افزون بر این، بخش قابل توجهی از آب شرب تهران از طریق انتقال از سد طالقان تأمین میشود که وضعیت آن نیز نگرانکننده است. در حال حاضر، با گذشت ۵۵ روز از آغاز سال آبی جدید (که معمولاً از اول مهر ماه آغاز میشود)، ما هنوز بارندگی معناداری نداشتهایم. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۰ میلیمتر باران دریافت شده بود. این تأخیر طولانیمدت در آغاز بارشهای پاییزی، فشار بر ذخایر موجود را دوچندان کرده است. برای جبران خشکسالی چه اقداماتی انجام شده است؟ در مواجهه با این بحران پنجساله، تمامی اقدامات ممکن در زمینه مدیریت تأمین در پنج سال اخیر به کار گرفته شده است. این اقدامات شامل موارد زیر بوده است: حفر چاههای جدید: افزایش ظرفیت برداشت از منابع زیرزمینی. بهسازی چاههای موجود: افزایش راندمان چاههایی که بهرهوری آنها کاهش یافته بود. اجاره چاههای کشاورزی: استفاده اضطراری از منابع آب زیرزمینی بخش کشاورزی در مواقع بحرانی. ورود هر منبع قابل استفاده به مدار شرب: هر منبع آبی که پس از تأیید کیفیت توسط مراجع ذیصلاح، قابلیت استفاده در شبکه توزیع شرب را داشته باشد، وارد مدار شده است. با وجود این تلاشها، خشکسالیهای متوالی شرایط بسیار سختی ایجاد کردهاند. به طور مشخص، میزان پرشدگی سدهای لار، لتیان، ماملو و کرج در حال حاضر کمتر از پنج درصد است که یک زنگ خطر جدی محسوب میشود. یکی از مهمترین طرحهای مدیریت تأمین، انتقال آب از سد طالقان به تهران بوده است که ظرفیت انتقال آن در حدود پنج هزار لیتر بر ثانیه تنظیم شده است. حدود ۶۰ درصد از ظرفیت این طرح در بازه زمانی شش تا هفت ماه به بهرهبرداری رسید و به پایداری نسبی شبکه کمک کرد. با این حال، باید اذعان کرد که در کوتاهمدت و با توجه به شرایط فعلی، راهکار مؤثری جز «مدیریت مصرف» و همکاری مشترکان وجود ندارد. چند درصد از آب شرب تهران از سدها تأمین میشود؟ : تأمین آب تهران یک فرایند متغیر وابسته به شرایط اقلیمی است.
تا چه زمانی برداشت آب از سدها امکانپذیر است؟
وضعیت سد طالقان حیاتی است. این سد به دلیل نقش کلیدیاش در تأمین آب، همواره تحت نظارت دقیق است. سد طالقان نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش ذخیره داشته است و در حال حاضر تنها حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب دارد.
این میزان ذخیره، با توجه به مصرف روزانه تهران، میتواند برای چند ماه نیاز شهر را پاسخگو باشد. ما امیدواریم که با پیشبینیهای هواشناسی مبنی بر زمستان و بهاری با بارش نرمال، شرایط بهبود یابد. اگر این پیشبینیها محقق شوند، نگرانی جدی در مورد تأمین کوتاهمدت نخواهیم داشت. البته، ما برای بدترین سناریو نیز برنامهریزیهای لازم را انجام دادهایم. انتقال مداوم آب از سد طالقان در کنار مدیریت دقیق مصرف داخلی، کلید اصلی پایدار نگه داشتن شرایط است.
با توجه به وابستگی ۷۰ درصدی آب تهران به منابع زیرزمینی، چه اقداماتی برای جلوگیری از فرونشست زمین انجام شده است؟
وابستگی بالای ۷۰ درصدی به آب زیرزمینی در دورههای خشکسالی، اجتنابناپذیر است، اما عواقب آن، به ویژه فرونشست زمین، بسیار جدی است. برای مقابله با این پدیده و کاهش برداشت، اقدامات مهمی در زمینه مدیریت منابع ثانویه صورت گرفته است:
بازچرخانی فاضلاب: اجرای طرحهای گسترده برای تصفیه و بازچرخانی پساب فاضلاب تولیدی در سطح شهر.
استفاده از پساب: حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب پساب در تهران تولید میشود. برنامههایی در دست انجام است تا این حجم عظیم پساب برای تغذیه مصنوعی آبخوانها (تزریق مجدد به سفرههای زیرزمینی) و همچنین آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.
طبق قانون برنامه هفتم توسعه، استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز در مناطقی که امکان استفاده از پساب تصفیهشده وجود دارد، ممنوع و جرمانگاری شده است. این قانون به ما کمک میکند تا فشار را از روی منابع زیرزمینی برای مصارف غیرشرب کاهش دهیم.
چرا شهرداری چاههای دارای آب شرب را به وزارت نیرو واگذار نمیکند؟
این یکی از چالشهای ساختاری ماست. شهرداری تهران در حال حاضر مالکیت حدود ۵۰۰ حلقه چاه را در اختیار دارد. از این تعداد، تنها ۵۲ حلقه دارای کیفیت آب شرب (استاندارد برای ورود به شبکه آبفا) هستند.
در سالهای گذشته مذاکراتی برای همکاری و واگذاری این چاههای دارای کیفیت شرب انجام شد. اما متأسفانه، در سال گذشته این ۵۲ حلقه چاه هنوز به طور رسمی تحویل شرکت آب و فاضلاب نشدهاند.
استدلال شهرداری این است که این چاهها اغلب در مناطقی قرار دارند که شهرداری برای آبیاری فضاهای سبز خود یا تأمین نیازهای عملیاتی دیگر، به عنوان منبع جایگزین برای چاههای مورد استفاده خود، به آنها نیاز دارد و جایگزین دیگری در آن مناطق ندارند.
اما در شرایط کنونی خشکسالی، ما تأکید داریم که با توجه به در دسترس بودن پساب برای آبیاری، شهرداری موظف است این چاهها را طبق مصوبات دستگاههای بالادستی و با هدف مدیریت بحران، به آبفا تحویل دهد تا منابع آب شرب در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.
سرانه مصرف آب در تهران چقدر است؟
الگوی مصرف مجاز و بهینه برای هر نفر در شبانهروز در تهران ۱۳۰ لیتر تعریف شده است. این الگو بر اساس میزان بارشها و منابع موجود تعیین شده است.
متأسفانه، پیش از اجرای طرح تعدیل فشار، سرانه مصرف در تهران بسیار بالاتر بود و به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانهروز میرسید. با اجرای طرحهای مدیریت مصرف و همکاری نسبی مردم، این رقم حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و اکنون به حدود ۱۸۰ لیتر رسیده است.
هدف ما این است که مصرف روزانه به همان الگوی مجاز یعنی ۱۳۰ لیتر برسد تا بتوانیم بحران کمبود منابع را مدیریت کنیم و نیاز کمتری به برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی داشته باشیم.
چند درصد از مشترکان بد مصرفاند و تا چه اندازه برخورد بازدارنده است؟
بخشبندی مشترکان بر اساس میزان مصرف در تهران به صورت زیر است: