تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : general133
حوزه : اخبار برگزیده, اخبار مهم, اقتصاد
شماره : 140162
تاریخ : 17 آذر, 1404 :: 9:38
آیا قیمت برنج شناور می‌شود؟/ ادامه سریال ناتوانی دولت در مقابله با مافیای واردات

حذف ارز ترجیحی از برنج خارجی و انتقال آن به تالار دوم آیا نرخ آن را هم مانند ارز مبادله‌ای، برای مصرف‌کننده شناور می‌کند؟

 شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش که آیا ارز ترجیحی از برنج خارجی حذف شده است، پاسخ مثبت داد. غلامرضا نوری قزلجه حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از واردات برنج را تأیید کرد؛ موضوعی که پیش تر در تیر ماه برای واردات گوشت قرمز اتفاق افتاده بود. برنج دومین محصول پر مصرف کشور پس از گندم است؛ یکی از غذاهای اصلی خانوار ایرانی که معمولاً مصرف روزانه دارد. اگر چه در ۳ سال اخیر سرانه مصرف آن روند کاهشی به خود گرفته است. رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی از کاهش چشمگیر محصولات ارزان‌تر از واریته های برنج حکایت دارد. در دو ماه اخیر خبری از برنج هندی و پاکستانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی های سطح شهر نیست. حال با تغییر ارزی این کالای اساسی، قرار است قیمت برنج در بازار داخل اعم از برنج ایرانی و خارجی چه وضعیتی داشته باشد؟ مجیدرضا خاکی، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، در خصوص قیمت و بازار برنج پس از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به خبرنگار مهر، گفت: خروج این محصول از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی تصمیمی درست بود و باید زودتر اجرا می‌شد. وی افزود: برای اینکه این تصمیم بتواند به هدف اصلی خود یعنی ایجاد فضای رقابتی و تعادل در بازار برنج منجر شود، رعایت چند الزام ضروری است. خاکی توضیح داد: نخستین گام برای ایجاد آرامش در بازار برنج، حذف قیمت‌گذاری دستوری است؛ زیرا طبق جز ۲ بند «ث» ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دولتی به جز در مورد کالاهای اساسی یارانه‌ای، کالاها و خدمات انحصاری و خدمات دولتی ممنوع شده است. وی ادامه داد: علاوه بر این، با توجه به شناور بودن نرخ ارز در تالار مبادله و وابستگی آن به عرضه و تقاضا، تعیین قیمت واحد و ثابت برای کالاهای وارداتی عملاً امکان‌پذیر نیست. این فعال صنفی تصریح کرد: در چنین شرایطی، قیمت برنج خارجی نیز مانند سایر کالاهای غیریارانه‌ای، باید در چارچوب ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی تعیین و عرضه شود. خاکی تأکید کرد: رفع الزام تحویل کالا به دولت و حذف سازوکار سهمیه‌بندی واردات نیز از دیگر ضروریات احیای رقابت و تنظیم بازار است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: مهم‌ترین پیش‌نیاز اجرای این مجموعه اقدامات، پرداخت حداقل بخشی از مطالبات ارزی انباشته واردکنندگان است تا جریان تأمین استمرار پیدا کند. مطالباتی که به گفته وی از یک میلیارد یورو فراتر رفته است. وی در ادامه توضیح داد: محموله‌هایی که از بهمن ماه سال گذشته وارد کشور و مصرف شده‌اند تا به امروز هیچ ارزی دریافت نکرده‌اند و همین مسئله علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین، باعث شده تأمین‌کنندگان خارجی، تمایل چندانی برای عرضه محموله‌های جدید به طرف ایرانی نداشته باشند.

رانت و فساد در واردات برنج

البته همه این موارد نشان دهده وجود پررنگ مافیا در حوزه واردات برنج است. وجود مافیا و رانت در واردات برنج یکی از چالش‌های بزرگ اقتصادی کشور در حال حاضر به حساب می آید که این مساله تأثیرات منفی گسترده‌ای بر بازار و معیشت مردم داشته است.
باید گفت صدور مجوزهای رانتی و ناپایداربررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین معضلات بازار برنج، سوءمدیریت در صدور مجوزهای وارداتی است. نه‌تنها میزان واردات بر اساس نیاز واقعی بازار برنامه‌ریزی نشده، بلکه رویه‌های غیرشفاف در این روند به توزیع ناعادلانه مجوزهای واردات منجر شده است.
این مجوزها اغلب به افراد یا گروه‌های خاصی داده می‌شود که گمان می‌رود با سوءاستفاده از امکانات دولتی، منافع شخصی خود را تأمین می‌کنند. این رویه منجر به افزایش بی‌رویه قیمت برنج در بازار شده است. برای مثال، در آستانه سال نو، پیش‌بینی می‌شود که قیمت برنج داخلی به ۲۵۰ هزار تومان برسد که این افزایش، نتیجه بی‌تدبیری در مدیریت واردات و فساد ساختاری در این حوزه است.
واردات با ارز ارزان و فساد مرتبط با مافیا یکی از نمونه‌های واضح فساد اقتصادی در دولت است ، واردات برنج با ارزهای یارانه‌ای یا ارزان‌قیمت است. این برنج‌ها به جای اینکه برای تثبیت بازار و کاهش قیمت مصرف‌کننده استفاده شوند، تحت نظارت مافیاهای اقتصادی به بازار عرضه شده و سود هنگفتی به جیب واسطه‌ها وارد کرده است. این اتفاق در حالی روی داده که کشاورزان داخلی از کاهش قیمت محصولات خود و مشکلات فروش برنج‌های داخلی گلایه کرده‌اند. تنها در بازه‌ای کوتاه از زمان، این فسادها باعث بحران در بازار برنج شده است.
 واردات گسترده با ارز دولتی، بدون نظارت کافی و در شرایطی که کمبود ارز برای کالاهای ضروری وجود دارد، نمونه‌ای از عملکرد مافیاها در این زمینه است. این سوءمدیریت نه‌تنها بازار را بی‌ثبات کرده، بلکه به معیشت مصرف‌کنندگان و اعتماد عمومی به سیستم مدیریت اقتصادی آسیب زده است. چنین عملیاتی باعث شده است که قیمت برنج داخلی و وارداتی، تحت فشار سودجویان افزایش یابد.
چالش‌های مرتبط با رانت و مافیا
وابستگی به واردات: مشکلات مدیریتی و عملکرد مافیاها باعث شده است که بازار برنج به واردات وابسته بماند. این وابستگی ضمن افزایش قیمت‌ها، به تولید داخلی آسیب زده است. عدم برنامه‌ریزی صحیح: نادیده گرفتن نیاز واقعی بازار و صدور مجوزهای اشتباه منجر به بحران در سیستم عرضه و تقاضا شده است. همچنین، این عوامل به رانت برخی از تجار خاص دامن زده است.
راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با مافیا و رانت
اصلاح زیرساخت‌های نظارتی:ایجاد شفافیت در روند صدور مجوزها و واردات برنج و جلوگیری از توزیع غیرعادلانه آن، اولین گام برای مقابله با رانت‌خواری است. حمایت از کشاورزی داخلی:تقویت تولید داخلی برنج با سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها و کاهش وابستگی به واردات می‌تواند قدرت مافیاها را کاهش دهد. تک‌نرخی کردن ارز:حذف ارزهای رانتی و اختصاص منابع به واردات کالاهای ضروری مانند برنج با نظارت دقیق می‌تواند به حذف فساد کمک کند. پاسخگویی مقامات:بررسی تخلفات گذشته و برخورد جدی با مدیرانی که در فرآیند ایجاد رانت و فساد نقش داشته‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رانت و فساد مرتبط با واردات برنج، بحرانی جدی در زیرساخت‌های اقتصادی کشور ایجاد کرده که نیاز به اقدامات سریع و قاطع برای برطرف کردن این مشکل احساس می‌شود. توجه به این موضوع می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر معیشت مردم و اعتماد عمومی به سیستم مدیریت اقتصادی کشور بگذارد.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای خبرگزاری عصر قانون محفوظ می باشد.