به گزارش گروه سیاسی عصر قانون، جزئیات لایحه دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو با اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شد.
قالیباف صبح امروز (سه شنبه ۱۹ مهرماه) در جریان بررسی جزئیات این لایحه گفت: در بحث شماره گذاری خودروهای سواری، بند ۲ ماده ۸ شامل کامیون و کامیونت و همه موارد میشود اما این امکان وجود دارد که در اصلاحیه فقط به موضوع خودروهای سواری اشاره شده است.
وی افزود: درباره این اصلاح باید سه موضوع مهم مدنظر قرار گیرد. اول آنکه چرخه تولید نباید متوقف شود. متأسفانه امروز عدم اسقاط، معضلی در خط تولید برای ما ایجاد کرده است.
قالیباف تصریح کرد: دوم براساس ماده ۸ قانون هوای پاک، موتورسیکلتی که ۲۰ سال کار کرده است باید اسقاط شود اما مردم توان اسقاط یک موتور و خرید یک موتورسیکلت ۴۰ میلیونی را ندارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سوم آنکه باید توجه کنیم برای هر لیتر گازوئیل مقدار زیادی سوبسید پرداخت میشود. این در حالی است که امروز کامیونهایی که ۳۰ سال عمر دارند در هر کیلومتر چند ده لیتر گازوئیل مصرف میکنند.
وی ادامه داد: بند «ق» تبصره ۱۲ قانون صرفه جویی سوخت، باید به این سه مورد به صورت همزمان توجه کند. وقتی این قانون برای خودروهای سواری است، چرا برای کامیونها نباشد. ظرفیت کامیون در کشور ما کم است. بنابراین کامیونها نیز باید بهینه شوند.
قالیباف بیان کرد: این امتیاز باید به کامیونها نیز داده شود چرا که از طرفی ظرفیت تولید کامیون با سایر موارد قابل قیاس نیست و از ظرفیت تولید خودروهای سبک کمتر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کمیسیون صنایع نیز با این موضوع موافق است و با توجه به صحبتهایی که در هیئت رئیسه صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که براساس اصل ۱۵۴ قانون اساسی این اصلاحیه دچار ابهام است و باید برای اصلاح به کمیسیون ارجاع داده شود و این از اختیارات هیئت رئیسه است.
قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر صمت خواهش میکنم حتی اگر نیاز به حضور بنده در جلسات باشد این کار انجام شود تا به این سه موضوع مذکور و رفع آنها به صورت همزمان توجه شود.