به گزارش گروه اجتماعی عصر قانون، یوسف نوری در نشست ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزشوپرورش که با حضور معاون رئیسجمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، با اشاره به مطالعات آیندهپژوهی در محیطهای کاری و آموزشی، بر ضرورت تحول در این محیطها تأکید کرد و گفت: باید مدرسه را بر اساس نیازهای نسل جدید آماده کنیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم خدمت شایستهای به فرزندان شاهد و ایثارگر در مدارس شاهد داشته باشیم، اظهار کرد: باید نگاه فرهنگی و تربیتی به مسائل آموزشوپرورش داشت، لذا باید مطالعاتی برای تحقق اهداف مدارس شاهد داشت و بر اساس آن الگویی برای مدارس شاهد در دورههای کوتاهمدت و بلندمدت مشخص شود.
نوری بابیان اینکه مدارس شاهد در حوزه آموزش سایر حوزهها موفق بودهاند، اظهار کرد: ائتلاف بین دو نهاد فرهنگی، یعنی آموزشوپرورش و بنیاد شهید در مدارس شاهد شکلگرفته است و این ائتلاف الگوی موفقی بوده است که باعث شده است تا مدارس شاهد به یک الگو برای سایر مدارس تبدیل شود، لذا متقاضیان ثبتنام این مدارس زیاد است و مردم هم از عملکرد این مدارس راضی هستند.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: مدارس شاهد در ساحتهای تربیتی بهخصوص مناسبتهای دینی و مذهبی فعال هستند و سعی میکنند دانشآموزانی در تراز سند تحول تربیت کنند، لذا میتوان این مدارس را بهعنوان مدارس هدف اجرای سند تحول در نظر گرفت و رتبهبندی و ارزیابی مدارس شاهد بر اساس تحقق اهداف سند تحول انجام شود.
وی با بیان اینکه در مدارس باید مطابق با نیازهای نسل جدید تحول ایجاد شود، اظهار کرد: محیطهای کاری و آموزشی بر اساس پژوهشهای آیندهپژوهی تغییر خواهد کرد، لذا باید آماده این تغییرات در مدارس بهویژه در مدارس شاهد باشیم.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: مدارس شاهد سعی میکند تا شاخصهای استاندارد آموزشوپرورش را رعایت نماید و میتوان این مدارس را بهعنوان مدارس تحولی موردبررسی قرارداد، زیرا دانشآموزانی با سطوح مختلف تحصیلی در مدارس شاهد ثبتنام مینمایند و همه آنها بهتدریج نتایج خوبی در حوزههای آموزشی و تربیتی کسب میکنند و این روش موفق میتواند بهعنوان الگویی در سایر مدارس مورداستفاده قرار گیرد.
نوری با اشاره به دستور رئیسجمهور برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت گفت: میتوان این اردوها را در مدارس شاهد با تمرکز بیشتری انجام داد و از تجربیات بنیاد شهید در برگزاری این اردوها استفاده کرد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اجرای طرحهایی که برای افزایش آموزشهای فنی و حرفهای که در معاونت متوسطه انجام میشود، گفت: میتوان این طرحها را در مدارس شاهد اجرا و مهارتهای فنی و حرفهای را به این دانش آموزان آموزش داد.
وی گفت: راهاندازی سامانه استعدادیابی دانشآموزان و ارائه الگوی هدایت نظاممند استعدادها، قرار دادن مدارس شاهد به عنوان مدارس هدف پیادهسازی و اجراییسازی سند تحول بنیادین، ارزیابی و رتبهبندی کیفی مدارس شاهد در ساحتهای ششگانه بهعنوان یک جشنواره جهت ایجاد رقابت در بین آنها و راهاندازی هنرستانهای شاهد در جوار مراکز بنیاد شهید مبتنی بر آمایش سرزمینی میتواند بخشی از اقدامات مشترک باشد.
نوری ادامه داد: ارائه الگوی ارتباط دانشگاه شاهد با مدارس شاهد، حضور دانشآموزان مدارس شاهد در مراکز دانشبنیان و حمایت از طرحهای دانشبنیان از طریق این مراکز و راهاندازی کودکستان در مدارس شاهد بخش دیگری از اقدامات در راستای ارتقای کیفیت مدارس شاهد میتواند باشد.