به گزارش گروه اقتصادی عصر قانون، «بنزین» دغدغهای مشترک برای مردم و مسئولان است و همواره چالشهایی رابه همراه داشته است. یکی از مهمترین چالشهای اخیر این موضوع عدم توزیع بنزین سوپر در جایگاههای سوخت بود که بر شایعات افزایش قیمت بنزین نیز دامن زد و موجب نگرانی مردم در این زمینه شد، اما سخنگوی شرکت پالایش پخش در رابطه با این موضوع به مهر گفت: یکی از قطعات تولید بنزین سوپر که در پالایشگاه اراک بود دچار مشکلات فنی شده بود، به همین دلیل امکان تولید بنزین سوپر وجود نداشت. اما بعد از اورهال این واحد تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین سوپراز سر گرفته شد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
اگرچه سخنگوی شرکت پالایش پخش فرآوردههای نفتی در رابطه با شایعهای مبنی بر گرانی بنزی، و اینکه آیا این مساله مورد تأیید شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است یا خیر؟، گفت: قیمت گذاری سوخت بر عهده شرکت پالایش و پخش نیست، اما به گفته رئیس جمهور قیمت بنزین تا دو سال افزایش پیدا نمیکند.
با این وجود چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، علی اکبر نژادعلی گفت: امسال زمستان مصرف بنزین کاهش نیافته است و شاهد مصرف بیرویه این فرآورده نفتی هستیم، به طوری که متوسط مصرف بنزین در سال جاری از ابتدای سال تا امروز ۱۰۳.۵ میلیون لیتر در روز بوده است.
علی اکبر علی نژاد مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی گفته است در روز شنبه (سوم دیماه) ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که عددی بسیار بزرگی برای فصل زمستان است.
وی تأکید کرد: مصرف بنزین کشور تنها در بعضی از روزهای پر تردد در فصل تابستان به این اعداد میرسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بینشهری به نحوی قابلملاحظه کاهش مییابد، بیسابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف روند سالهای گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای امسال تاکنون (یکم فروردین تا پنجم دیماه ۱۴۰۱)، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است، گفت: مصرف بنزین کشور بهسرعت در حال رشد است و ناترازی بین تولید و مصرف را بهدنبال خواهد داشت.
نژادعلی از افزایش ۶.۵ درصدی میانگین تولید روزانه بنزین کشور از ابتدای امسال تا پنجم دیماه خبر داد و بیان کرد: بهواسطه بعضی از طرحهای بهینهسازی، کیفیت و مقدار تولید در بعضی از واحدهای پالایشی افزایش یافته است، اما با افزایش روزافزون مصرف، باز هم فاصله تولید و مصرف کاهشی است و برای پوشش این حجم عظیم، خطوط لوله انتقال فرآورده کشور را به بنزین اختصاص داده و بهناچار، سوخت تحویلی به نیروگاهها با نفتکشها و مخزندار ریلی جابهجا میشود.
وی ضمن تأکید بر لزوم مصرف بهینه سوخت افزود: دلایل مختلفی از جمله قاچاق سوخت بهدلیل اختلاف بالای قیمت سوخت با کشورهای همسایه، رعایت نکردن مصرف بهینه و عادی شدن مصرف، اطلاعرسانی نامناسب درباره تولید فرآورده، ارزش واقعی تولید فرآورده و لزوم مصرف بهینه آن از جمله دلایل این افزایش خیرهکننده مصرف فرآورده در کشور است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ضمن ابراز امیدواری برای همکاری مردم در مدیریت مصرف سوخت کشور بهویژه در فصل زمستان بهدلیل نیاز صنایع و بخشهای نیروگاهی به سوخت دوم بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به افزایش تولید در برخی از واحدهای پالایشی از جمله پالایشگاه آبادان، تهران و شازند اراک، بتوانیم ذخیرهسازی مناسبی برای ایام نوروز انجام دهیم.
نژادعلی همچنین از آغاز توزیع بنزین سوپر در شهر تهران از هفته گذشته خبر داد و گفت: عرضه بنزین سوپر بهواسطه عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با محدودیت روبهرو شد که با پایان این عملیات، از هفته گذشته عرضه بنزین سوپر در تهران و از روز سهشنبه (۶ دیماه) در همه مراکز استانها آغاز شده است.
وی همچنین درباره روند توزیع بنزین یورو در کشور گفت: توزیع بنزین یورو در کلانشهرها، جزو تعهدات قانونی ما بوده و همواره سعی شده که در همه کلانشهرها، بنزین با کیفیت یورو توزیع میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کیفیت بنزین سوپر با یورو را ناچیز دانست و گفت: عدد اکتان بنزین یورو بیش از ۹۱ و عدد اکتان بنزین سوپر ۹۵ است و بیشتر خودروهای داخل کشور میتوانند از هر دو نوع استفاده کنند.
نژادعلی میانگین تولید روزانه نفتگاز کشور را چهار درصد بیشتر از پارسال اعلام کرد و گفت: مصرف این فرآورده از ابتدای امسال بهطور میانگین ۵.۵ درصد رشد یافته است که امیدواریم این تراز مثبت حفظ شود.
وی با اشاره به مصرف بخش عمدهای از تولیدات نفتگاز پالایشگاهی در بخشهای ناوگان حملونقل، کشاورزی، اصناف و صنعت گفت: حدود ۲۵ درصد از تولید نفتگاز کشور در بخش نیروگاهی و حدود ۷۳ درصد در بخش غیرنیروگاهی مصرف میشود.
جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی در جمع خبرنگاران گفت: مدیریت مصرف سوخت در کشور باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد. در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار بسیار بالا است و این موضوع مسیر قاچاق را ایجاد میکند. برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانههای پیمایش مانند «سپهتن» مورد توجه قرار گیرد.
تمامی این صخبت ها در حالی شده است که گمانه زنیهایی مبنی بر استفاده از ذخایر استراتژیک وجود دارد، پرا که به نظر میرسد میزان مصرف از میزان تولید پیشی گرفته است، علی زیار، قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در رابطه با این موضوع به مهر گفت: میزان تولید و مصرف تقریباً یکسان است که مقدار تولید بنزین در روز به ۱۰۴ الی ۱۰۵ میلیون لیتر میرسد، البته این رقم با توجه به تعمیر به پالایشگاهها متغیر است همچنین میزان مصرف روزانه بنزین به ۱۰۳ میلیون لیتر میرسد.
علی زیار در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر صادرات یا واردات بنزین صورت میگیرد؟ اظهار داشت: در شرایط فعلی صادرات و واردات بنزین انجام نمیگیرد و در حال ذخیره سازی بنزین برای ایام نوروز هستیم، زیرا در ایام نوروز میزان مصرف بنزین افزایش پیدا میکند.
اگرچه زیار و سالاری قویاً واردات بنزین را رد کرده و ادعا میکنند که در حال ذخیره سازی برای ایام نوروز هستند ولی باید دید با نزدیک شدن بهار و ایام نوروز میتوانند بدون واردات به نیاز مردم در زمینه تولید و توزیع بنزین پاسخ دهند یا آنکه مجبور به واردات خواهند شد، چرا که با توجه به میزان تولید و مصرف مردم آن هم در فصل زمستان که هر سال سیر نزولی را طی میکرد امسال تغییری نداشته و میزان تولید و مصرف روزانه بنزین تقریباً یکسان است. حالا باید دید شرکت پالایش پخش فرآوردههای نفتی چه تدبیری برای این موضوع در نظر گرفته است.