به گزارش گروه اقتصادی عصر قانون، پیش بینیهای مصرف گاز درست از آب در آمد و ابتدای هفته مصرف در بخش خانگی ۳ درصد افزایش یافت به طوری که مصرف گاز بخش خانگی بیش از ۷۲ درصد کل گاز تحویلی به خطوط را به خود اختصاص داد، اما این رکورد شکنی در روزهای بعدی هم ادامه دار بود به طوری که پیش بینیها مبنی بر مصرف بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب تا پایان هفته وجود دارد که در این صورت ۷۳ تا ۷۴ درصد از تولید گاز کشور را در بر میگیرد.
اگرچه اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران، تأمین پایدار گاز بخش خانگی در سراسر کشور است، با این حال هموطنان با کاهش مصرف گاز، رعایت الگوی مصرف، تنظیم دمای منزل ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و پوشیدن لباس گرم میتوانند به در امر گازرسانی پایدار به صنایع و واحدهای تولیدی کمک کنند.
راهکارهای بهینه سازی گاز چیست؟
بر اساس ماده ۴۴ قانون برنامه ششم مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کرده است بهمنظور افزایش ارزش افزوده انرژی و تکمیل زنجیره ارزش و کاهش شدت انرژی، همسو با مصرف انرژی برای واحد تولید در طول اجرای قانون برنامه اقدامهایی را انجام دهد و باید ترتیبی اتخاذ کند که سالانه تلفات انرژی در بخش ساختمان پنج درصد کاهش یابد. همچنین وزارت نیرو موظف است برای افزایش بازدهی و ضریب بهره و ری نیروگاهها، موافقت اصولی برای ایجاد نیروگاهها با بازدهی ۵۵ تا ۶۰ درصد صادر کند.
براساس ماده ۱۳ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس هم حداکثر یک سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون، همه مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی شامل دولتی و غیردولتی موظفاند از سوخت استاندارد مصوب استفاده کنند. در صورت وجود نداشتن سوخت مناسب، واحدهای یادشده مکلفاند به هر نحو ممکن ترتیبی در نظر گیرند تا آلایندههای منتشره در حدود مجاز انتشار آلایندههای هوا باشد.
ماده ۱۸ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس نیز وزارت نفت را مکلف کرده است حداکثر تا سه سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند. سازمان مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند و پس از مهلت موضوع این قانون، سازمان ملی استاندارد موظف است جلو واردات سوخت فاقد استاندارد ملی را بگیرد. وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران موظفاند گزارش عملکرد موضوع این ماده را هر ۶ ماه یکبار منتشر کنند.
قانون هوای پاک مصوب سال ۹۷ هیئت دولت هم از ابتدای ۱۴۰۰ کل سوخت تولیدی بنزین و نفتگاز کشور براساس استاندارد ملی خواهد بود و براساس ماده ۲۳ آئیننامه اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاک مصوب همین سال، وزارت نیرو موظف است تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۸ همه نیروگاههایی را که در طول سال ۱۳۹۷ بهدلیل مصرف سوخت مازوت بیش از ۳۰ روز حدود مجاز انتشار آلایندگی را رعایت نکنند، با تأیید سازمان به نصب تجهیزات کاهش نشر آلایندههای هوا مجهز کند.
نقش مردم در بهینه سازی مصرف
البته صرفه جویی مردم در مصرف گاز کم تأثر ندارد، زیرا ۷۳ درصد از مصرف گاز صرف بخش خانگی و تجاری میشود که مردم با استفاده بهینه از آن میتوانند گام مثبتی در بهبود وضعیت خود و کشور بردارند البته در این راستا تدابیری هم در نظر گرفته شده است به عنوان مثال تشویق مشترکان به صرفهجویی در مصرف گاز طبیعی برداشتهاند؛ از اعمال پاداش و جریمه برای مشترکان بد مصرف از اقداماتی بوده که قابل اقماض نیست اما کافی هم به نظر نمیرسد.
دیگر اقدامی که در این راستا میتواند راهگشا باشد بهینهسازی موتورخانهها و دقت در استفاده از مصالح ساختمانی است دو راهکاری که ممکن است در ابتدا هزینه بر باشد ولی در صرفه جویی گاز نقش مهمی دارند. ضمن آنکه چندی پیش جولایی مقدار مصرف فعلی گاز، در مقایسه با مدت مشابه پارسال با همین دما، روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته که برابر ۲و نیم فاز پارس جنوبی است. در چنین شرایطی یعنی افزایش مصرف گاز را پیش رو داریم که بر آلودگی هوا هم دامن میزند.
با همه مقولاتی که گفته شد، به نظر میرسد اجرای قوانین مربوط به بهینهسازی مصرف انرژی در کشور نیازمند عزمی ملی است و همه دستگاهها با همراهی مردم است تا بتوان از این سرمایه ملی به درستی استفاده کرد. اگر نه با وجود آنکه ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی در جهان ممکن است در آیندهای نه چندان دور به وارد کننده گاز تبدیل شود.