تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : general133
حوزه : اخبار مهم, سیاست
شماره : 67624
تاریخ : 12 خرداد, 1402 :: 10:58
امیر واحدی: پایگاه عقاب ۴۴ یکی از ده‌ها پایگاه‌ زیرزمینی نیروی هوایی است فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه پایگاه عقاب ۴۴ یکی از ده‌ها پایگاه‌های زیرزمینی این نیرو است، گفت: هر سال باید محله‌های امنی برای هواپیماهای شکاری داشته باشیم.

به گزارش سیاسی عصر قانون امیر سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، آخرین دستاوردهای این نیرو را تشریح کرد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
مجری: سلام و ممنون که دعوت ما را پذیرفتید. فرمانده نیروی هوایی ارتش: بنده هم سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همکاران محترمتان. سوال: گزارش عقاب ۴۴ را دیدید این یکی از شگفتی‌هایی است که در نیروی هوایی اتفاق افتاد و به لحاظ رسانه‌ای گفته می‌شود که شگفتی سازی نیروی هوایی را به قبل و بعد از این رخداد باید تقسیم کرد. درباره ویژگی‌های این پایگاه توضیح می‌فرمایید و بیشتر حرف‌های ناگفته‌ای که تا الان یا فرصت نشده یا زمان آن نبوده است که گفته شود. امیر سرتیپ خلبان واحدی: عقاب ۴۴ یکی از ده‌ها پایگاه‌های زیرزمینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که خدا را شکر می‌کنم پروژه بسیار عظیمی را در عقاب ۴۴ اجرا کردند عزیزان ما و ما هم به عنوان استفاده کننده و با تدابیری که در سلسله مراتب بالای نیروهای مسلح تصمیم گرفته شد، هر سال باید محله‌های امنی برای هواپیماهای شکاری مان داشته باشیم که اگر مورد تهاجم کشورهای بیگانه و ابرقدرت‌ها قرار گرفتیم بتوانیم وسایل پرنده خودمان را حفظ و به موقع از آن‌ها استفاده کنیم. وی ادامه داد: در جنگ عراق یک تجربه‌ای برای ما بود وقتی که آمریکا به عراق حمله کرد صدام و صدامیان چنین امکاناتی را نداشتند و پیش بینی نکرده بودند. دیدیم چه بلایی بر سر هواپیماهایشان آمد، تعدادی از آن‌ها را به قول ما، خاک روی آن‌ها ریختند و نتوانستند آن‌ها را حفظ و محافظت کنند و اتفاقاتی که برای آن‌ها افتاد. مسئولین عالی رتبه ما دیدند که نیاز داریم به چنین پایگاه‌هایی به هر صورت یکی از پایگاه‌های بسیار مهم و راهبردی است، ما اصل پدافند غیرعامل را در آن به کار برده ایم و می‌توانیم پرنده‌های راهبردی و مهم مان را در آن نگهداری کنیم تا در زمان لزوم بتوانیم از آن استفاده کنیم. فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: پایگاه عقاب ۴۴ یک پایگاه کامل و تجهیزشده است که در آن تجهیزات مختلف از جمله تجهیز محل‌هایی برای عزیزان فنی مان داریم برای تعمیر و نگهداری و هم برای اینکه بتوانیم هواپیما را در زیر زمین لود کنیم به مهماتی که نیاز داریم در مأموریت‌های مختلف و می‌توانیم تعداد زیادی هواپیما را در آن حفظ کنیم. خدا را شکر در محلی قرار گرفته است که وقتی ما دیدیم محل را و بررسی که انجام شده بسیار عالمانه بوده است و نفرات خبره ما رفتند و این محل را انتخاب کردند و خدا را شکر یک پایگاه خوب و موفقیت آمیزی بوده است و به اقتضای زمان توانستیم آن را به مردم نشان دهیم تا دل مردم عزیزمان را گرم کنیم تا اطمینان داشته باشند که پرنده‌های راهبردی که نیروی هوایی در زمانی که نیاز باشد که ما آن‌ها را حفظ کنیم در این پایگاه‌ها بتوانیم حفظ کنیم و به موقع از آن‌ها استفاده کنیم و اهدافی را که به ما مأموریت داده شده است از آن پایگاه بلند شویم و آن‌ها را مورد اصابت قرار دهیم. امیر سرتیپ خلبان واحدی اضافه کرد: عقاب ۴۴ یک پایگاه زیرزمینی کامل است از باند پروازی بسیار خوبی برخوردار است تمام تجهیزات یک پایگاه را در این دیده اند، ولی به سمتی رفته است که باید تمام آن‌ها به صورت آشکار نباشد. الان داریم می‌بینیم که دشمنان ما ادعاهایی می‌کنند بمب‌های سنگرشکن، از همین جا اعلام می‌کنم عقاب در محلی ساخته شده است که هیچ تجهیزاتی به آن نخواهد رسید و ما اطمینان صددرصد داریم که با ایمنی کامل می‌توانیم از آن استفاده کنیم. واقعاً کشورهایی که با ما نیستند به قول معروف، از گروه ما خارج هستند باورشان نمی‌شد که این توان در جمهوری اسلامی باشد و یکی از افتخارات ما که صفر تا صد این پایگاه توسط عزیزان مان در کشور ما انجام شد و اینقدر سیستم امنیتی این عقاب بالا بود که واقعاً همه کسانی هم که در آنجا کار می‌کردند واقعاً افراد شناس شده حتی آن کارگری هم که آنجا بود آن را کاملاً رویش کار شده بود تا خدایی ناکرده اطلاعات در زمانی که نباید درج کند، که درج نکرد و ما به موقع اش آن لحظه که ما اجازه داشتیم از آن رونمایی کردیم. سوال: شبیه آن در دنیا وجود دارد، یعنی پایگاه‌های زیرزمینی هوایی؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: بله کشورهای مختلف استفاده می‌کنند و خیلی از کشورها این را دارند و این واقعاً نیاز یک کشور است که بتواند تجهیزات راهبردی خود را در زمانی که نیاز است حفظ کند. امکان دارد ما مورد یک حمله سهمگین قرار بگیریم می‌توانیم هواپیمای مان را حفظ کنیم و در زمانی که موقعیت مناسب بوده از آن پایگاه، هواپیما بیاید در همان دل زمین در اعماق زمین هواپیما تجهیز شود، یکی از ویژگی‌های پایگاه عقاب ۴۴ این است که همه امکانات یک پایگاه هوایی را در دل زمین دارد. سوال: این پایگاه پایگاهی است که صرفاً در زمان جنگ مورد استفاده قرار بگیرد یا همین الان فعال است مثل پایگاه‌هایی که در دیگر جاهای کشور وجود دارد، این هم الان فعال است نیروها هستند و مدام آماده باش است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: معمولاً از این پایگاه‌های زیرزمینی در زمان‌های مورد نیاز استفاده می‌شود به هر صورت یک تعداد آنجا هستند باید پایگاه یکسری از قسمت‌های آن همیشه در حال کار باشد که خدا را شکر عزیزان ما دارند آنجا فعالیت می‌کنند، ولی بیشتر در زمان بحران از این پایگاه‌ها برای پدافند غیرعامل استفاده می‌شود. سوال: درباره عقاب ۴۴ نکته‌ای دیگری هم باقی مانده است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: این یکی از ده‌ها پایگاه‌های ما است، ان شاالله به موقع پایگاه‌های دیگر را هم رونمایی می‌کنیم شاید بعضی‌ها بیشتر از این، چون ما باید در اقصی نقاط کشور این پایگاه‌ها را داشته باشیم که الان آماده هستند و زمانی که نیاز باشد از آن‌ها استفاده می‌کنیم. سوال: از ویژگی‌های جنگنده و تسلیحات نقطه زنی که نصب شده است روی این جنگنده‌ها اگر ممکن است بفرمائید. پروژه شهید دوران. امیر سرتیپ خلبان واحدی: برای هر هواپیما یک پروژه خاص تعریف شده است. پروژه شهید دوران برای ارتقای هواپیمای اف ۴ و فانتوم ماست. هواپیمای اف ۴ از نسل هواپیمایی است که خود امریکاهایی دو هواپیما را می‌گویند ”جاست هپن“، یعنی اتفاقی ساخته شده است که هنوز دارند استفاده می‌کنند یکی اف ۴ است و یکی هواپیمای سی ۱۳۰ است که ما هم الان استفاده می‌کنیم. یعنی این خط خوب درآمده است یعنی از آن چیزی که فکر می‌کردند بهتر درآمد. بمب افکنی بود که در دوران دفاع مقدس واقعاً بار اصلی مأموریت‌های برون مرزی ما را هواپیمای اف ۴ مان کشید. البته هواپیماهای شکاری دیگر هم در مأموریت‌های جنگی خوب استفاده شد، ولی هواپیمای اف ۴ خیلی مأموریت‌های سنگینی که انجام دادیم، همانطور که استحضار دارید در همه مأموریت‌هایی که به ما می‌دادند، نیروی هوایی در نوک پیکان بود یا حمل کننده و یا پشتیبانی کننده بود. یکی از مأموریت‌های افتخارآفرین نیروی هوایی حمله به اچ ۳ است که در جریان هستید فیلم آن هم ساخته شده است توسط هواپیمای اف ۴ انجام شد که در چند مرحله سوخت گیری در فاصله بسیار دور توانستند اهدافی را در مرز اردن سه پایگاه عراق را مورد اصابت قرار دهند. پروژه شهید دوران که فرمودید تصمیم گیری شد که هواپیمای اف ۴ ما، چون هواپیمای خیلی خوبی بود بتوانیم از تجهیزات مان به نحو احسن استفاده کنیم توانستیم در این پروژه همه سیستم‌های اف ۴ را به روز کنیم. توانستیم رادار این هواپیما را به روز کنیم و برد رادار آن را بالا ببریم. سیستم هواپیما را ارتقا به روز دنیا شد و همه سیستم‌های تسلیحات آن به روز شد و الان همانطور که شما فرمودید داریم از بمب‌های دور ایستای نقطه زن، موشک‌هایی با برد بلند استفاده می‌کنیم، اینجا جا دارد از عزیزان در وزارت دفاع تشکر کنم که بسیار خوب عمل کردند و توانستند این تجهیزات به روز دنیا را بسازند، در روی هواپیمای اف ۴ این‌ها را آزمایش کردیم و اهداف را از فاصله‌های بسیار دور مورد اصابت قرار دهیم، بمب‌هایی با برد ۶۰ کیلومتر ۴۰ کیلومتر و الان داریم با بردهای بیشتر کار می‌کنیم که هواپیمای اف ۴ در فاصله ۶۰ کیلومتری هدف بمب را رها می‌کند و این بمب دقیق می‌رود به هدف می‌خورد و همچنین ارتقای برد موشک‌های هوا به هوای ما بسیار خوب بوده است که الان در روی هواپیمای اف ۴ دارد استفاده می‌شود و همچنین موشک‌های هوا به سطح ما و همچنین موشک‌های هوا به زمین ما، ارتباط خیلی خوبی انجام شده است که همه این‌ها توسط برادران ما در وزارت دفاع انجام شده و پروژه‌های ارزشمندی بوده است و در پروژه دوران یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران که هواپیمای اف ۴ را به روز کرده اند. این هواپیمای اف ۴ که شما می‌بینید یک پوسته اف ۴ است. تقریباً به جرأت می‌گویم شاید ۸۰ درصد تجهیزات این هواپیما به روز دنیا شده است. فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: همینطور که استحضار دارید هواپیما اف ۱۴ را در دنیا فقط ایران دارد یعنی آمریکا که خودش آن را کنار گذاشت و اف ۱۴ هایش را در قبرستان هواپیما برد فقط ما داشتیم. حتی برای اینکه خدایی ناکرده به دست ما نرسد آن‌ها هدف شأن این بود که یک موقع قطعات آن نیاید باز شود هواپیماهای اف ۱۴ خودشان را از بین بردند تا هیچ قطعه‌ای سالم نماند تا به دست ما نرسد. یک هواپیمای بسیار مهم یک هواپیمای شکاری قدرتمند یک هواپیمای روز دنیا بوده است در آن زمان الان هم حرفی برای گفتن دارد ما برای اینکه بخواهیم هواپیما سرپا نگه داریم این را می‌گویند خواستن و توانستن است در نیروی هوایی در جمهوری اسلامی ایران ما خواستیم و توانستیم، به جرأت می‌گویم قطعاتی که در این هواپیما که امریکایی‌ها فکر آن را نمی‌کردند ما در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و وزارت دفاع با کمک دانشمندان نخبه کشورمان از دانشگاه‌ها قطعات جلوگاهی و نیاز هواپیما را ساختیم و الان خدا را شکر می‌بینیم که اف ۱۴ های ما سرحال‌تر از گذشته و آماده اجرای مأموریت هستند. حتی بعضی از قطعات آن را هم به روز دنیا کرده ایم. برای مثال در سیستم ناوبری هواپیما دیگر نیاز به مهندسی معکوس نبود ما باید تجهیزات روز دنیا، چون سیستم ناوبری دنیا عوض شده است و توانستیم این را ارتقا دهیم و داریم الان از آن استفاده می‌کنیم. سوال: از توان دانشی شرکت‌های دانش بنیان هم استفاده می‌کنید؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: یکی از افتخارات نیروی هوایی این است که نیازمان را اعلام می‌کنیم و خدا را شکر می‌کنم با آن علاقه‌ای که ذات انسان‌ها به پرواز دارند این طبیعی است که در جامعه از ۱۰ جوان ۱۵ یا ۱۶ ساله می‌پرسید می‌خواهید چه کاره شوید من می‌گویم از این ۱۰ جوان ۸ نفر از آن‌ها می‌گویند خلبان، چون ذات انسان پرواز را دوست دارد. مردم هم به همین علت علاقه دارند وقتی ما نیازمان را اعلام می‌کنیم به جامعه این دانشمندان کشورمان و این شرکت‌های دانش بنیان با همه وجود می‌آیند و لبیک می‌گویند و با کمترین توقعی مشکل ما را حل می‌کنند خدا را شکر و از همه شرکت‌های دانش بنیان تشکر می‌کنم و این مسیری را که نیروی هوایی در آن موفقیت‌های بسیار خوبی کسب کرده است. وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب همیشه اعتقاد دارم فرمایشاتی را که حضرت آقا می‌فرمایند در هر زمینه‌ای اگر کسی آمد یک جمله بهتر از آن را بیاورد ما پذیرا هستیم. من به جرأت در هر زمینه‌ای که حضرت آقا دستوری را فرمودند و جمله‌ای را گفته اند بهترین جمله دنیا برای ما بوده است. وقتی مقام معظم رهبری اینقدر تأکید دارند روی این شرکت‌ها ما هم اطاعت امر کردیم و دیدیم واقعاً به ما جواب داد و توانستیم استفاده کنیم از این دانش بنیان‌ها که اهمیت بسیار خوبی در ارتقای توان عملیاتی نیروی هوایی دارند و کمک خیلی خوبی به ما کردند. سوال: راهبری پهپاد هم مثل خلبانی هواپیمای شکاری یک دوره مشخص مجزایی دارد یا کسانی که خلبان می‌شوند ضمن آن پهپاد و راهبری آن را هم می‌آموزند؟ همین دانش فنی به ویژه در اورهال را در اختیار دیگر کشورها یا کشورهایی که در منطقه هستند هم قرار می‌دهید مثلاً پرنده‌های آن‌ها بیاید اینجا و اورهال شود این خدمات هم ارائه می‌شود معمولاً؟ فرمانده نیروی هوایی ارتش: در زمینه هواپیمای شکاری نه، می‌دانم در هواپیمای کامرشیال کارهایی انجام می‌دهند. هواپیمای شکاری، چون هر کسی کار خودش را دارد انجام می‌دهد و آن نمونه هواپیمای ما را کشورهای دیگر ندارند، این اتفاق نیفتاده است، ولی آماده ایم اگر نیاز باشد بخواهند کمک شأن کنیم برای کشورهای دوست مان آماده ایم تجربیات مان را در اختیارشان بگذاریم و به آن‌ها کمک کنیم. سوال: راهبری پهپاد هم مثل خلبانی هواپیماهای شکاری یک دوره مشخص و مجزایی دارد یا کسانی که خلبان می‌شوند ضمن آن پهپاد و راهبری اش را هم یاد می‌گیرند؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: یک مقوله جدایی که عرض کنم نیروی هوایی با توجه به تجربه هوانوردی که داشته است، قطب پهپاد ارتش جمهوری اسلامی ایران است. ما در دانشگاه شهید ستاری مان دانشگاه پرواز پهپادمان راه اندازی شده است. سوال: دانشکده مجزا است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: بله، یک مقوله دیگر است. اصلاً ربطی به پرواز با سرنشین ندارد. همه خلبان‌های بدون سرنشین ارتش جمهوری اسلامی در نیروهای مختلف را آموزش می‌دهیم موفقیت‌های خیلی خوبی داشتیم از انواع هواپیماهای آموزشی داریم استفاده می‌کنیم و این‌ها یکی از افتخارات ماست که توانسته ایم در این زمینه موفق باشیم اینجا ما به کشورهای دوست مان اعلام کردیم که در منطقه هستند آمادگی پذیرش دانشجوی خلبانی پهپاد و آموزش هم در بعد خلبانی و هم در بعد فنی را داریم و می‌توانیم کمک کنیم اگر نیاز داشتند بیایند و آموزش ببینند و از دانش ما استفاده کنند. سوال: اینکه می‌گوئیم پهپاد کمان ۱۲ یا ۲۲ معمولاً عمده تفاوت‌هایشان در چه قابلیت‌هایی است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: یکی درخصوص تواناهایی، تجهیزاتی که رویشان نصب می‌شود و برد عملیاتی شأن است و مداومت پروازشان و همچنین رادارگریز. در حال انجام یک کار بسیار بزرگ هستیم، پهپادهایی در دست داریم تا بتوانیم آن‌ها را از چشم دشمنان مان پنهان کنیم. این از افتخارات ماست. سوال: امیر سردار رستگاری، مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک چندی پیش از بکارگیری رادار بومی هواپایه روی جنگنده‌های نیروی هوایی خبر داده بود. درباره کارآیی این رادارها ممکن است بفرمائید و آیا تولید انبوه آن بنا است که آغاز شود؟ فرمانده نیروی هوایی ارتش: بله موفقت‌های بسیار خوبی داشته اند در این زمینه. خدا را شکر می‌کنم در همین چند مدت پیش این رادار آزمایش شد و آزمایش‌هایش موفقیت آمیز بود که باعث افتخار ماست و یکی از آیتم‌های دیگر که امیر رستگاری چند سال کار می‌کردند روی رادیوهای پروازی ما، چون دیگر سیستم رادیوهای هواپیما از نسل قدیم خارج شده است و نسل جدید را دارد، چون رادیو باید ایمنی کامل را داشته باشد از نظر اینکه خدایی ناکرده شنود نشود. به عنوان‌ای سی سی ام و بتواند آن فرکانس صوت ما را به کد تبدیل کند که کس دیگری نتواند آن‌ها را شنود کند. خدا را شکر رادیو عرش را ساختند بسیار موفقیت آمیز بود به ما دادند، آزمایش‌های مختلف را پاس کرد و الان هواپیماهای ما تجهیز شده اند به یک رادیوی بسیار ارزشمندی که صد درصد بومی است و توسط عزیزان ما در وزارت دفاع ساخته شده است. هواپیمایی که شکاری است می‌خواهند برود و یک هدفی را در پرواز بگیرد و آن را مورد اصابت قرار دهد باید رادار در نویز هواپیما نصب می‌شود و می‌تواند با فاصله‌های مختلف نسبت به توانایی رادار اهداف را بگیرد و اطلاعات آن هدف را با موشک هماهنگ کند و هدف را مورد اصابت قرار دهد. بعضی از موشک‌هایمان که به اصطلاح اکتیو است یعنی بعضی از موشک‌ها را شما فایر می‌کنید فایر ان فورگت، یعنی فایر می‌کند و خودش می‌رود و می‌خورد به هدف، بعضی‌ها باید رادار به آن بتاباند فرکانس بگیرد و به نوک موشک بدهد بستگی به نوع تجهیزات روی هواپیما و رادار چشم هواپیما است. مخصوصاً در پروازهای اسکن ان بر در درگیری‌های هوا به هوای ما بسیار اهمیت بالایی دارد. همچنین در پروازهایی که در شب داده می‌شود باید هواپیمایی که در شب قرار می‌گیرد حتماً تجهیز به رادار سالم و خوب باشد تا بتواند از مسیر و موشک‌های خودش استفاده کند. به جرأت می‌گویم یکی از افتخارات امیر رستگاری که در این زمینه بسیار موفق بوده اند جا دارد از ایشان و همه همکارانشان تشکر کنم که کار بسیار ارزشمندی کردند خواستند و توانستند. باید همه هواپیماهای مان را به این رادار مجهز کنیم و ان شاالله در آتیه نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. سوال: در حال حاضر صنعت نظامی کشور ما توانایی تأمین جنگنده مورد نیاز نیروی هوایی را دارد؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: در گذشته در زمان دولت پهلوی، می‌دانید که همکاران ما اجازه نزدیک شدن به هواپیما را نداشتند یعنی بچه‌های فنی ما فقط شاید یک تعویض کار بودند قطعات را امریکایی‌ها می‌آوردند با قیمت‌های بسیار بالا و اصلاً نه تعمیری داشتیم و نه کاری می‌کردیم و اجازه دست زدن به هواپیما را به عزیزان فنی ما نمی‌دادند. وقتی که امریکایی‌ها رفتند و جنگ شد حتی در همان زمان یکی از مسئولین نیروی هوایی با توجه به اینکه نیروی هوایی یک نیروی تجهیزات محور است، و نخستین نیرو و یا سازمانی که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفت نیروی هوایی بود. همه وابستگی صددرصد داشتیم، همه امکاناتی را که دراختیار ما قرار داشته از بین رفت و ما هیچ منبعی برای تهیه قطعات از خارج از کشور نداشتیم دست روی زانوی خودمان گذاشتیم یا علی گفتیم جا دارد از گذشتگان و پیشکسوتان و دلاورمردانی که در دوران دفاع مقدس واقعاً جانفشانی کردند عزیزان فنی که با چه عشقی هواپیما را آماده می‌کردند و خلبانان جان برکف عقابان تیزپرواز هواپیما را به پرواز درمی آوردند و توانستیم با افتخار ۸ سال دفاع مقدس نیروی هوایی پشت سر بگذارد الان هم خدا را شکر می‌کنم در نیروی هوایی پیشرفت‌های خوبی کرده ایم با کمک صنعتگران کشور و وزارت دفاع. فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: یکی از پروژه‌هایی که با همکاری وزارت دفاع و نیروی هوایی و دانشمندان کشورمان در حال انجام است، هواپیمای شکاری بمب افکن کوثر ماست که تعدادی از آن آماده شده و در حال آزمایش‌های نهایی خود است و ان شاالله در آینده نزدیک وارد اسکادران پروازی نیروی هوایی می‌شود و از آن استفاده می‌کنیم و همچنین جت آمایشی یاسین است که نخستین نسل آن یک پرواز آزمایشی موفقیت آمیز انجام داد و الان که هواپیمای یاسین ما که یک هواپیمای آموزشی به روز دنیا است، تقریباً هواپیما رونمایی اولیه شده است ان شاالله امسال اولین پروازش را هم انجام بدهد و با کمک عزیزان ما در وزارت دفاع و همکاری کارکنان نیروی هوایی این هواپیما در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم از آن به عنوان یک هواپیمای جت آموزشی استفاده کنیم و خدا را شکر و افتخار می‌کنیم به این دو محصولی که امروز صددرصد بومی است و موتوری که روی کوثر گذاشته ایم موتور ملی ماست که پروژه موتوری است که وزارت دفاع سال‌ها روی آن کار کرده است و به تولید رسید و واقعاً هم یکی از افتخارات ماست، چون موتور یکی از قطعات پیچیده هواپیما است که در این زمینه عزیزان ما در وزارت دفاع با همکاری نیروی هوایی پیشرفت‌های بسیار خوبی دارند و تولید موتور هواپیمای کوثر را انجام داده اند. سوال: بکارگیری موتور ملی اوج به کجا رسیده است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: خدا را شکر می‌کنم این موتور تولید شد و روی هواپیمای کوثر الان نصب شده است و واقعاً این هم جز افتخارات وزارت دفاع ماست به قول اصطلاح ما کرمانی‌ها، دست مریزاد و خدا قوت که کار بسیار خوب و ارزشمندی را انجام داده اند. سوال: روی تعمیرات اساسی و اصطلاحاً اورهال هم خیلی مزیت داریم و شما یک هدفگذاری مشخصی داشته اید روی این ماجرا. امیر سرتیپ خلبان واحدی: هواپیمای اورهال یک بازآمد به آن می‌گویند به اصطلاح لغت فارسی اش. هواپیما یک تایم پروازی دارد و یک عمر پروازی. بعد از مدتی که پرواز کرد یا یک مدتی که از عمر آن گذشت، باید یک تعمیر اساسی به اصطلاح اورهال و بازآمد انجام شود در بعضی از هواپیماها که اورهال می‌شود ما به خلبان‌های جوان مان اجازه نمی‌دهیم بروند و هواپیما را ببینند. چون دلهره می‌گیرند، هواپیما کاملاً تمام قطعات مجدد چک می‌شود اگر نیاز به تعویض باشد تعویض می‌شود اگر نیاز به تعمیر باشد تعمیر می‌شود و مجدد این هواپیما یک تعمیر اساسی صددرصد است که در یک زمان پروازی باید انجام شود و این را اعلام می‌کنم، همه هواپیماهایی که در نیروی هوایی الهی الان وجود دارد صددرصد اورهال شأن توسط عزیزان ما در نیروی هوایی و وزارت دفاع صورت می‌گیرد. در سال گذشته موفقیت خوبی داشتیم نزدیک به ۳۰ فروند هواپیما را اورهال کرده ایم و با تدبیری که توسط فرماندهان و مسئولین عالی رتبه به ما ابلاغ شد همکاری نزدیک تری با وزارت دفاع برقرار کردیم که باید این رقم را بالا ببریم، چون نیاز داریم هواپیماهایمان اورهال شود و در چرخه عملیاتی قرار بگیرد. سوال: امسال ۳۰ پرنده را؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: سال گذشته ۳۰ تا داشتیم ان شاالله امسال می‌رویم بالای ۳۰ تا و این قول را می‌دهیم که بتوانیم بالای ۳۰ فروند را اورهال کنیم. کار بسیار سنگینی است ما از تجربیات پیشکسوتان استفاده می‌کنیم و جوان‌ها را می‌بریم کنار این‌ها تا یاد بگیرند واقعاً کار سنگینی است که اگر واقعاً بتوانیم یک روزی یک فیلمبرداری از اورهال را نشان مردم دهیم می‌بینند که چقدر اورهال یک هواپیمای شکاری یک کار عظیم و بزرگی است. سوال: آیا هواپیمای ترابری سیمرغ برای نیروی هوایی تغییر کاربری پیدا کرده است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: درخواستی نداشتیم، ولی اقدامات خیلی خوبی روی سیمرغ انجام شده است که وزارت دفاع دارد کار می‌کند و درخواست کننده اش یگان‌های دیگر بوده اند که ما هم اگر نیاز باشد حتماً این را الان ما، چون نیاز نداشتیم به این مسئله، چون از نظر برد ترابری مان تقریباً سیستم ما همان هواپیمای قبلی را استفاده می‌کنیم و همان‌ها را آماده کرده ایم؛ و ان شاالله آن هم بله حتماً اگر به تولید برسد و مورد نیاز باشد و واقعاً کارشناس‌های ما مصلحت بدانند حتماً وارد می‌شویم و با آن‌ها قرارداد می‌بندیم و از آن استفاده می‌کنیم. چون ما هرچه خودمان بسازیم یعنی وسیله برای خودمان است و خیال مان راحت است و وابسته نیستیم و اطمینان داریم از تعمیرات از قطعه رسانی بعد از آن مشکلی نخواهیم داشت. سوال: از جنگنده‌های جدید نیروی هوایی که خیلی‌ها منتظر نشسته اند آن‌ها را روی باندها ببینند. امیر سرتیپ خلبان واحدی: ببینید من در کوثر هم گفته ام ما نیروی هوایی یک استفاده کننده هستیم به نظر غربی‌ها یک یوزر هستیم بله ما نیاز داریم و باید نیروی هوایی را به روز دنیا کنیم ما نیاز داریم هواپیمایی که الان مطرح شده است هواپیما نسل ۴ پلاس است و آماده تصمیم مقامات عالی رتبه کشورمان هستیم که ان شاالله بتوانند به زودی من گفته ام ما در دستور کار این را داریم و هیچ اطلاعی از جزئیات آن ندارم ان شاالله که هر موقع صلاح دانستند این اقدام انجام بگیرد و بتوانیم نیروی هوایی را تجهیز کنیم به یک هواپیمای روز دنیا. سوال: سوخو که هواپیمای تخصصی خودتان است چه زمانی در آسمان می‌بینیم؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: همان سوخویی که در رسانه‌ها خیلی صحبت شده است واقعاً هنوز نمی‌دانیم چه زمانی وارد اسکادران ما می‌شود. هر زمان مصلحت دانستند و آن‌ها خریداری شد آماده ایم استفاده کنیم هم خلبان‌هایمان را ببریم برای آموزش و هم کارکنان فنی مان را ببریم و یک وسیله‌ای که به هر صورت هواپیمای نسل ۴ پلاس است و خیلی ارزشمند است ان شاالله که به نیروی هوایی ما داده شود و ما بتوانیم استفاده کنیم. سوال: برای آموزش باید از کشور سازنده مدرس بیاوریم یا خودمان علناً می‌توانیم؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: هواپیمایی که می‌خریم باید از کشور سازنده ببینیم و بعد تعدادی استاد خلبان می‌فرستیم آموزش می‌بینند، خودم خلبان سوخو ۲۴ هستم در زمانی که هواپیمای سوخو ۲۴ خریداری شد تعدادی از اساتید ما رفتند دوره دیدند من هم به دست آن‌ها آموزش دیده ام ما هم به نسل بعدی آموزش دادیم این به همین صورت ادامه پیدا می‌کند، ولی آموزش اولیه را باید توسط همان کشوری که ما از آن وسیله را می‌خریم باید به ما آموزش بدهند و ما یاد بگیریم تا آن را بتوانیم به همکارانمان در نیروی هوایی منتقل کنیم. سوال: در آموزش‌ها از فناوری‌های روز، شبیه سازان به نحو مطلوب استفاده می‌کنید؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: بله، اکنون دنیا در خصوص شبیه ساز یکی از تجهیزات بسیار اساسی هواپیماهای پرنده هاست که مخصوصاً در هواپیماهای شکاری که ما در جمهوری اسلامی پیشرفت خیلی خوبی کرده ایم. خدا را شکر می‌کنم و به جرأت می‌گویم نیروی هوایی در منطقه قطب ساخت شبیه ساز همان سیمولاتور که ما پیشرفت‌های بسیار خوبی کرده ایم ما در سیمولاتورهایی که داشتیم هواپیماهای اف ۴ و اف ۵ مان را ارتقا داده ایم و به روز کرده ایم. سیمولاتورهای هواپیمای ایلوشین را عزیزان ما در جهاد خودکفایی ساخته اند. سیمولاتورهای هواپیماهای پی سی ۷ را عزیزان ما در جهاد خودکفایی ساخته اند. سیمولاتورهای هواپیماهای میراژ و سوخو ۲۴ که خود من پرواز دارم با آنها، ما چند سالی می‌رفتیم یک کشور ثالث دوره شبیه سازی می‌دیدیم و الان چند سال است که این شبیه ساز خیلی عالی و خیلی برتر از آن ساخته شده است و الان خلبانان ما دارند استفاده می‌کنند. شبیه ساز یک وسیله‌ای است که می‌تواند عمر ناوگان هوایی را ارتقا دهد. یک خلبانی که اگر بخواهد دوره ببیند و پرواز کند هزار ساعت پرواز کند، ۵۰۰ ساعت آن را می‌تواند با هواپیما پرواز کند و ۵۰۰ با شبیه ساز و همین باعث می‌شود ناوگان ما جوان‌تر و سالم‌تر بماند استاد خلبان پایین می‌نشیند و به همه وضعیت‌های مختلف به شما تمرین می‌دهد یعنی همه اتفاقاتی که می‌افتد و حتی الان سیمولاتورهای ما تجهیز شده اند به تاکتیک، یعنی یک خلبان می‌نشیند در شبیه ساز می‌فهمد اینقدر مهمات و هدف به او داده شده است و در مسیر می‌رود حتی مسیرهای پروازها را هم شبیه ساز واقعی کرده اند که کاملاً آن مسیری را که می‌خواهد برود می‌رود و می‌بیند و اهدفش مورد اصابت قرار می‌گیرد حتی می‌رود در هوا سوخت گیری هوایی می‌کند این‌ها همه توسط شبیه ساز است این را وقتی روی زمین قشنگ تمرین کرد در آسمان با یکی دو رایت دستش می‌آید و آمادگی عملیات قرار می‌گیرد. سوال: خبرها در مورد تولید موشک فعال هواپایه مقصود که گفته شده است پیشرفته‌تر از فونیکس است این را تأیید می‌کنید؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: یک پروژه دارند کار می‌کنند من هنوز اطلاع جامع از این موشک ندارم وقتی آماده شده ان شاالله این را به اطلاع مردم می‌رسانیم. تا آنجایی که شنیده ام پیشرفت‌های خوبی کرده اند، ولی هنوز به ما نداده اند که آزمایش کنیم. ان شاالله که بتوانیم آن را استفاده کنیم، چون ما نیاز داریم و باید روز به روز ارتقا پیدا کنیم هر لحظه‌ای توقف کند عقب افتاده ایم. باید برد موشک‌هایمان را بیشتر کنیم باید هواپیماهای مان را به سمتی ببریم که بتوانند از رادار گریز خبردار شوند و باید به سمتی برویم تا قدرت مانور هواپیمای مان را در زمان پرواز بالا ببریم که خدا را شکر در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته ایم و این موشک‌ها در راستای ارتقای توان عملیاتی نیروی هوایی در حال ساخت است که ان شاالله عین آن تجهیزاتی که الان به ما تحویل داده اند از طریق بمب‌ها و موشک‌های نقطه زن، بمب‌های دورایستا کارهای بسیاری خوبی شده است. همچنین در سیستم‌های جنگ الکترونیک هم واقعاً پیشرفت‌های خوبی داشته ایم که هم روی هواپیمای باسرنشین و هم هواپیمای بدون سرنشین استفاده کرده ایم. سوال: نخستین رژه‌ای که در پیش خواهیم داشت در شهریور ماه هفته دفاع مقدس است. شما کوثر را اشاره کردید چیز دیگری دارید که آنجا بخواهد رونمایی شود؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: در هواپیمای باسرنشین همان کوثر است، یاسین ما هنوز به آزمایش پروازی نرسیده است فکر کنم ان شاالله امسال و پایان سال شاید نیمه دوم سال پرواز را شروع کند و باید حتماً آزمایش‌های مختلف انجام شود تا بتواند وارد اسکادران آموزشی ما شود. سوال: خلبانی کار سختی است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: والله من در شبکه خبر آمدم چند لحظه داشتم خبر را می‌دیدم گفتم این سخت‌تر از خلبانی است، چون یک لحظه اشتباه مثل ما. در پرواز می‌گویند اولین اشتباه آخرین اشتباه است پس ما باید اشتباه مان صفر شود. ما یک امتحان داریم خلبانان در هر روز شنبه‌ها انجام داده ایم به آن می‌گویند به اصطلاح خارجی بولد فیس یعنی امرجنسی‌هایی که در هوا برای خلبان پیش می‌آید. نمره اش هم ۱۰۰ است یعنی از ۱۰۰ باید ۱۰۰ بیاوری. اگر آن روز شما ۹۹ شوید اجازه پرواز ندارید. یعنی می‌گویند وقتی شما روی زمین ۱۰۰ درصد آمادگی داشتین در پرواز بخاطر فشار فکری و روحی امکان دارد این ۱۰۰ درصد ۷۰ درصد آن کارایی داشته باشد پس آن ۷۰ درصد تو را نجات می‌دهد. بله خلبانی هم کار سختی است و هم کار بسیار لذت بخشی است به قول معروف وقتی که دستت بیاد دیگه راحت می‌شوید، ولی این را باید بگویم که هیچ خلبانی نباید مغرور شود. یعنی اگر زمانی که بگوید من همه چیز را می‌دانم آن روز آخر زندگی اش است هر روزی از پرواز باید یک آموزش داشته باشد یک چیزی به قول پروازی‌ها گین کنه تا بتواند همیشه استوار و پروازش را انجام دهد. سوال: یکی از توفیقات نیروی هوایی خدماتی است که در محور مقاومت انجام داده است. ممکن است بفرمائید چه نقش آفرینی نیروی هوایی ما در محور مقاومت داشته است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: من یادی کنیم از سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی که من افتخار هم استانی بودن ایشان را دارم. ایشان فرمودند کاری که خلبانان نیروی هوایی در محور مقاومت کردند کمتر از رزمندگان نبود. واقعاً نیروی هوایی ما پشتیبان مردم مظلوم همه دنیا است و نه فقط کشور سوریه. واقعاً ما در دوران محور مقاومت که درگیر بود کمک‌های بسیاری کرده ایم پشتیبانی‌های بسیار خوبی انجام داده ایم. ما نقش پشتیبانی کننده را داشته ایم در جاهایی که واقعاً توان رساندن آذوقه و مهمات و سلاح نبود توسط هواپیماهای ترابری نیروی هوایی توانستیم با خلبان‌هایی که واقعاً اولین بار بود، ولی بسیار دقیق توانستیم آن تجهیزات را برای آن‌ها برسانیم و از هوا برای آن‌ها پرتاب کنیم و دقیق به دست شأن برسد. ما جاهایی داشته ایم که چند سال شاید در اسارت بوده اند، ولی با همین کمک رسانی نیروی هوایی توانسته اند مقاومت کنند در مقابل داعشی‌ها که خدا را شکر می‌کنم که داعش از آن منطقه محو شد و توانست آن مناطق آزاد شود. سوال: آن وینگ روی سینه شما برای سوخوی ۲۴ است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: نه این وینگ من اف ۵ است و این هواپیمای این طرف هم اف ۴ است. دیگر جا نبود سوخو را بزنم. سوال: شما که فرمودید سوخو برای شما اصلی بوده است؟ امیر سرتیپ خلبان واحدی: من باید از هواپیماهای مختلف استفاده کنم که خلبان‌ها هم دلگرم شوند. چون اگر از سوخو استفاده کنم می‌گویند ایشان فقط به فکر هواپیمای خودش است، چون به هر صورت باید عدالت را برقرار کنیم. من از همه مردم شریف می‌خواهم که سربازان خودشان در نیروهای هوایی را دعا کنند.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای خبرگزاری عصر قانون محفوظ می باشد.