به گزارش گروه اقتصادی عصر قانون به نقل از شرکت آب منطقهای تهران، سیلاب اخیر در جاده چالوس مشکلات فراوانی را برای خدمت رسانی دستگاههای مختلف از جمله وزارت خانههای نیرو، راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سایر دستگاهها ایجاد کرد که هر یک از دستگاهها از لحظات اول وقوع بحران وارد میدان شده و با تلاش شبانهروزی اقدام به رفع مشکلات و موانع ایجاد شده و خرابیهای ناشی از سیل کردند. با این وجوددر حین عملیات شاهد برخی اقدامهای غیر اصولی و غیر کارشناسی بودیم که این موارد گرچه ظاهراً برخی مشکلات و موانع را به صورت موقت برطرف میکند، ولی در نهایت چالشها را از شکلی به شکل دیگر منتقل کرده که بالقوه خسارت بار و بحران زا برای آینده نزدیک محسوب میشود. انتقال و ریختن گل و لای و سنگهای واریز شده به جادهها بر اثر سیلاب و نخالهها و پسماندهای ناشی از عملیات راه سازی از جمله این موارد است که مشکلات جدی برای لایروبی و پاکسازی رودخانه و مخازن سدها ایجاد میکند، ضمن اینکه هزینههای لایروبی و پاکسازی رودخانهها و مخازن سدها به مراتب بیشتر از هزینههای پاکسازی اصولی راهها میشود و در برخی موارد اجرای عملیات لایروبی اصولاً امکان پذیر نیست. همچنین در سیلابهای بعدی گل و لای منتقل شده غیر اصولی به رودخانهها و مسیلها موجب تشدید سیل و نیز آسیب رساندن به تأسیسات راهها از جمله پلها، کالورتها و ... میشود. براین اساس برای جلوگیری از خسارتهای جانی ومالی و هزینه کردهای مضاعف و تکراری بهتر است دستگاههای متولی از حل مسائل و مشکلات به صورت موقتی و مقطعی خودداری کرده و اقدامهای اصولی، فنی و مهندسی و استاندارد را سرلوحه برنامههای عملیاتی خود به ویژه در مواقع بحران قرار دهند.