تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : general133
حوزه : جامعه
شماره : 95853
تاریخ : 19 آذر, 1402 :: 12:01
اصلاح رتبه‌بندی با هدف افزایش رضایتمندی معلمان رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در آئین نامه و شیوه نامه جدید رضایتمندی معلمان و ارتقا نظام تعلیم و تربیت به صورت همزمان دیده شده است.

به گزارش گروه اجتماعی عصر قانون، علی محبی، در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت پژوهش و برنامه‌ریزی گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ۱۰ مساله اساسی آموزش و پرورش را شناسایی کرده و در تلاش است تا اقدامات ضروری را برای رفع این مسائل انجام دهد.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: بازطراحی ساختار آموزش و پرورش بسیار ضروری است زیرا ساختار آموزش و پرورش ما شبیه هیچ کشوری در دنیا نیست. از یک جهت منحصر به فرد هستیم و این خوب است اما از جهت دیگر همین ساختار آموزش و پرورش ما منجر به عدم انسجام، موازی کاری، گستردگی و عدم پاسخگویی شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ناکارآمدی‌های نظام تعلیم و تربیت، ناشی از همین ناهماهنگی ساختاری است؛ گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، ساختار آموزش و پرورش باید بازطراحی شود. آموزش و پرورش در دنیا ساختار چابکی دارد و ناظر بسیاری از نهادهای دیگر است. در برخی کشورها حتی وزارت علوم یا بخش آموزشی وزارت بهداشت کشورها زیر نظر وزارت آموزش و پرورش هستند یا در خیلی از کشورها وزیر آموزش و پرورش، معاون نخست وزیر است.

محبی تحقق سرانه پژوهشی برای معلمان و دانش آموزان، استقرار مدیریت یک پارچه و نه جزیره‌ای امور پژوهشی و ارتقا ساختار و جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش را از جمله درخواست‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: همکاران فرهنگی می‌توانند برای انجام پروژه‌های پژوهش محور با پژوهشگاه همکاری کنند.

وی با اشاره به ضرورت تدوین الگو مدرسه تراز در سند تحول بنیادین گفت: این الگو توسط پژوهشگاه طراحی شده و به این می‌پردازد که مدرسه چه ابعاد، شاخص و استانداردی دارد. این الگو را تدوین و به صورت ۱۰۰ درصدی تحویل دادیم.

محبی با بیان اینکه تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین و آسیب شناسی طرح رتبه بندی معلمان از دیگر اقدامات ما بود. افزود: مرحله استقرار رتبه بندی معلمان انجام شد و مرحله بعد مرحله ارتقا رتبه بندی بود مرحله ارتقا رتبه بندی معلمان را با سه پژوهش انجام دادیم. دنیا را رصد کردیم و فرآیند و محتواها را آسیب شناسی کردیم. مشکلات قانون و آئین نامه را احصا کردیم.

وی با اشاره به اینکه آئین نامه و شیوه نامه جدید رتبه بندی با ۱۰ چرخش اصلاحی تدوین شده است؛ گفت: در آئین نامه و شیوه نامه جدید رضایتمندی معلمان و ارتقا نظام تعلیم و تربیت به صورت همزمان دیده شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت راه اندازی سنجش ملی کیفیت یادگیری گفت: بررسی تطبیقی تنوع مدارس را در دستور کار داریم. بیش از ۲۰ نوع مدرسه داریم و معلوم نیست چقدر این تنوع مدارس درست و با عدالت آموزشی سازگار است؟

محبی افزود: طرح استعدادیابی و هدایت تحصیلی از پیش دبستانی تا آخر متوسطه را با همکاری دانشگاه شهید بهشتی انجام دادیم. همچنین پژوهشگاه چشم اندازی برای خود نوشته است که باید پنج ساله آن را محقق کند. این چشم انداز هم در جهت رفع نیازها و هم در جهت مرجعیت علمی است.

محبی با اشاره به اینکه در تلاشیم تا از یک مؤسسه پژوهشی عمومی به مرکز تخصصی پژوهش گرا برسیم. گفت: نظام مسائل خود را تدوین کردیم و بیش از ۱۰ توسعه سیاستی را تقدیم وزیر و معاونین ایشان کردیم و ۱۰ کلان مساله آموزش و پرورش را شناسایی کردیم تا در راستای این موارد پژوهش کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش ویدئویی خاطر نشان کرد: در یک سال اخیر شاهد رشد چند برابری عملکرد پژوهشگاه و نیز ارتقا بهره وری و هزینه تمام شده برای هر پژوهش بودیم. همچنین طی این یک سال اخیر با ۷ دانشگاه و مؤسسه علمی و ۱۱ انجمن تفاهم نامه امضا کردیم.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای خبرگزاری عصر قانون محفوظ می باشد.