تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : general133
حوزه : اخبار مهم, اقتصاد
شماره : 99069
تاریخ : 10 دی, 1402 :: 11:01
بهره برداری از راه آهن میانه - اردبیل در ماه‌های آینده وزیر راه و شهرسازی از انتظار ۲۰ ساله مردم برای اتمام این خط ریلی خبر داد و گفت: از این مسیر ریلی ۱۷۵ کیلومتری، بخش عمده‌ای انجام شده است و بخش‌های نهایی این پروژه در حال تکمیل است.

به گزارش گروه اقتصادی عصر قانون، مهرداد بذرپاش روز گذشته (۹ دی‌ماه) در حاشیه افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۲۴۴ پروژه راهداری در استان اردبیل، گفت: یکی از پروژه‌های مهمی که در برنامه وزارت راه و شهرسازی است اجرای پروژه‌های راهسازی و نگه‌داشت راه‌ها است. امروز با اعتبار یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، ۱۸۲ پروژه راهداری در استان اردبیل به بهره برداری رسید که این پروژه‌ها شامل روکش و بهسازی راه‌های اصلی و روستایی، روشنایی، نصب علائم، رفع نقاط حادثه خیز و تجهیز ماشین آلات است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استان اردبیل یکی از استان‌هایی است که در فصل زمستان با سرما و بارش برف و باران مواجه است، افزود: امروز همچنین ۶۲ پروژه جدید در حوزه راهداری با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در استان اردبیل آغاز شده است.

بذرپاش رفع نقاط حادثه خیز استان اردبیل با همکاری سازمان راهداری و راهور فراجا را یکی از پروژه‌های حائز اهمیت استان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: هدف گذاری شده تا ۸۷۰ نقطه پرحادثه تا پایان دولت سیزدهم در سراسر کشور رفع خطر شود و امسال در برنامه است تا ۴۰۰ نقطه از این نقاط رفع خطر شود.

به گفته بذرپاش، از ۱۳ نقطه حادثه خیز اردبیل حدود ۷ نقطه رفع خطر شده است.

تجهیز و نوسازی ماشین آلات راهداری و راهسازی با تولید داخل و واردات

وزیر راه و شهرسازی تجهیز ماشین آلات راهداری را بخشی دیگر از برنامه‌ها و سیاست‌ها در حوزه راهداری عنوان کرد و گفت: برخی از ماشین آلات راهسازی فرسوده شده است و همچنین در حوزه ماشین آلات راهداری و راهسازی کمبودهایی وجود دارد که در تلاش هستیم تا از ظرفیت داخلی و واردات کمبودها در بخش ماشین آلات راهداری و راهسازی جبران شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تا پایان دولت سیزدهم بخش ماشین‌آلات راهداری و راهسازی تجهیز خواهد شد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید از راه آهن میانه به اردبیل اشاره کرد و گفت: این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که مردم استان اردبیل انتظار ۲۰ ساله برای اتمام آن کشیدند. هم اکنون از این مسیر ۱۷۵ کیلومتری بخش عمده‌ای انجام شده است و هم اینک بخش‌های نهایی این پروژه در حال تکمیل است. جلسات مناسبی در این خصوص تشکیل شد و به زودی منابع مناسبی برای تکمیل بخش پایانی این پروژه در همکاری با سازمان برنامه و بودجه و حداکثر دو هفته آینده تأمین می‌شود.

وی افزود: در مجموع ۴۳ کیلومتر عملیات زیرسازی در برخی مناطق باقیمانده است که با تأمین اعتبار تکمیل خواهد شد. تلاش می‌کنیم طی چند ماه آینده در سفر رئیس‌جمهور این پروژه تحویل مردم استان شود. با این افتتاح استان اردبیل به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

بذرپاش مرحله بعدی این پروژه ریلی را مسیر اردبیل به پارس آباد عنوان و تاکید کرد: این مسیر ۲۴۰ کیلومتر خط ریلی است که پروژه دشواری است که با حضور رئیس جمهوری آغاز عملیات اجرایی این پروژه نیز انجام خواهد شد.

وی در خصوص توافق ایران با کشور آذربایجان توضیح داد: قطعه پارس آباد به ایمشیلی متصل خواهد شد که در پارس آباد باراندازی راه اندازی شود و با این کار گذرگاه جدیدی بین کشور ایران و کشور آذربایجان ایجاد شود. با اتصال ریل پارس آباد عملاً یکی از کریدورهای شمال- جنوبی کشور شکل خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: تمامی پروژه‌ها برای تکمیل زنجیره کریدوری ایران راه است که بخش زیادی از آن از مسیر کریدوری شمال-جنوب می‌گذرد که اردبیل نیز یکی از نقاط هدف ما برای اتصال شبکه ریلی و جاده‌ای به سمت جنوب است. با این کار اردبیل به شاهراه شمال-جنوب کشور تبدیل خواهد شد.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای خبرگزاری عصر قانون محفوظ می باشد.