به گزارش عصرقانون، با توجه به مزایای فراوان باتریهای لیتیوم ـ یون، این باتریها رایجترین ابزار ذخیرساز انرژی در خودروهای برقی هستند.
یکی از مهمترین مراحل در توسعه خودروهای برقی، طراحی و تولید سلهای باتری لیتیوم ـ یون است که عامل اصلی عدم پیشرفت قابل قبول این خودروها در ایران است. در راستای نیاز کشور به خودکفایی در زمینه سلهای باتری لیتیوم ـ یون با قابلیت استفاده در خودروهای برقی، پژوهشگاه فضایی ایران موفق به طراحی و ساخت نخستین “سل باتری” با کاربرد فوق در کشور شده است.
این فناوری با عنوان یکی از محصولات سرریز فناوریهای فضایی محسوب میشود که توسط پژوهشگاه فضایی ایران احصا شده است.
مشخصات فنی و کارکردی
ظرفیت: ۱۵ آمپر ساعت
چگالی انرژی ۱۶۸ وات ساعت بر کیلوگرم
روش شارژ استاندارد ۰/۲۵
– روش دشارژ استاندارد ۰/۵
جریان بیشینه شارژ ۲
جریان بیشینه دشارژ CC
جریان بیشینه شارژ پالسی CC
جریان بیشینه دشارژ پالسی ۵
– وزن ۳۲۰ گرم
مشخصات عملیاتی
دانسیته انرژی بالا، قابلیت شارژ و دشارژ سریع، طول عمر زیاد، بازدهی بالا، وزن پایین و میزان کم دشارژ خودبه خودی از مشخصات عملیاتی این محصول است؛ مشتریان بالقوه این محصول، صنایع خودروسازی هستند.
مزایای رقابتی محصول
توسعه خودروهای برقی در کشور، اشتغالزایی پایدار و جلوگیری از خروج ارز، امکان صادرات به کشورهای همسایه، قابلیت طراحی و ساخت انواع مختلف باتری خودروهای برقی و امکان توسعه دانش فنی در تولید سل با کاربردهای متنوع از مزایای رقابتی این محصول است.
کاربردپذیری فناوری
- امکان استفاده در بستههای باتری خودروهای برقی
- صحهسنجی سلهای وارداتی با استفاده از تجهیزات تأمین شده
- بسترسازی مناسب برای توسعه باتریهای لیتیوم ـ یون
نظرات